Izvor fotografije:
By Dick Thomas Johnson from Tokyo, Japan - Robert Zemeckis
Reditelj, producent i scenarista
14.05.1951
Sjedinjene Američke Države
Reditelj, producent i scenarista
Filmske komedije i filmovi napravljeni uz pomoć CGI tehnologije
Glumci Makl Džej Foks, Kristofer Lojd i Tom Henks
Američki reditelj, producent i scenarista je zaslužan za velike inovacije na polju vizuelnih efekata i smatra se jednim od pionira kompjuterske grafike u dugometražnim filmovima. Zaslužan je za filmsku trilogiju Povratak u budućnost (1985-1990).
Robert Zemekis je karijeru počeo kao jedan od saradnika čuvenog američkog reditelja i producenta Stivena Spilberga, koji je potpisan kao producent na mnogim njegovim filmovima na početku karijere. Zemekis je odmah počeo da pokazuje veliku sklonost prema specijalnim efektima u filmu, koji su u manjoj ili većoj mjeri bili dio njegove kasnije kinematografije. Prve filmove režirao je krajem sedamdesetih godina prošloga vijeka, da bi veliku slavu stekao već naredne decenije. Uspjeh je doživio filmom Lov na zeleni dijamant (1984) u kojem glavne uloge igraju Majk Daglas i Ketlin Tarner. Ova romantična avantura je postigla dobar komercijalni uspjeh i dobila veoma dobre ocjene kritike. Film je takođe dosta uticao na buduće avanturističke romanse, koje Holivud redovno servira pred publiku.
Uslijedio je odmah zatim novi uspjeh i to naučnofantastični film Povratak u budućnost (1985), u kojem glavne uloge igraju Majkl Džej Foks i Kristofer Lojd. Hemija između Martija Mekflaja i ekscentričnog doktora je bila za poželjeti i film je ostavio zaista dubok trag u žanru. Treba izdvojiti dugu i složenu uvodnu scenu u kojoj mladi Meflaj spaja gitaru na džinovski zvučnik i zatim zasvira. Ovakve uvodne scene su postale rediteljev zaštitni znak. Rezultati na bioskopskim blagajnama su bili odlični i uslijedili su nastavci Povratak u budućnost 2 (1989) i Povratak u budućnost 3 (1990).
Do kraja osamdesetih Zemekis je režirao zanimljivu i originalnu kombinaciju igranog filma i animiranog filma Ko je smjestio Zeki Rodžeru? (1988). U ovoj komičnoj misteriji reditelj je imao priliku da pokaže svoje veliko umjeće sa specijalnim efektima, ali i zaista veliku ljubav prema istim.
Naredna decenija je takođe protekla u znaku Roberta Zemekisa. Nakon relativno uspješne satirične crne komedije Smrt joj lijepo stoji (1992), Zemekis je snimio jedan od najpopularnijih filmova decenije Forest Gamp (1994), u kojem glavnu ulogu igra Tom Henks. Priča govori o dobronamjernom ali ne baš najpametnijim čovjeku koji prisustvuje nekim od najznačajnijih događaja u Americi u dvadesetom vijeku. Film ima pregršt humora i nekoliko veoma dobro odigranih uloga. Specijalni efekti nisu u prvom planu ali su suptilno implementirani u film. Lik naslovnog junaka je vješto ubačen u mnoge arhivske snimke istorijski ličnosti. Zemekis je zasluženo dobio nagradu Oskar za najboljeg reditelja.
Do kraja decenije Zemekis je snimio i uspješnu naučnofantastičnu dramu Kontakt (1997) u kojem glavne uloge igraju Metju Mekonahi i Džodi Foster.
Novi vijek je započeo ažurno i snimio je čak dva visokobudžetna filma, Ispod površine (2000) i Izgnanik (2000), u kojem je ponovo sarađivao sa glumcem Tomom Henksom. Henks je ponovo briljirao ulogom radnika Fedeksa koji završi na pustom ostrvu i koji za jedinog prijatelja ima odbojkašku loptu sportske opreme Vilson.
Zemekis se zatim okrenuo animiranim ostvarenjima i snimio redom Polarni ekspres (2004), Beovulf (2007) i Božićna pjesma (2009). Vješto se poigrao sa specijalnim efektima, da bi se zatim vratio filmovima Let (2012), Put do slave (2015) i Saveznici (2015). Filmskim fantazijama se ponovo vratio naslovima Dobrodošli u Marven (2018), Vještice (2020) i Pinokio (2022). Stiče se utisak da Zemekis ne može dugo bez obimne doze specijalnih efekata.
"Smatram da je jedan od razloga zašto uživam u snimanju filmova koji su istorijski ili revizionistički istorijski ili period filmovi, taj što mislim da je to jedna od stvari koje kinematografija može prikazati baš kako treba. Može to učiniti u dvije oblasti. Prva je ta da možete napraviti rekreaciju prošlosti u filmu i predstaviti je na fiktivan način, jer znamo kako je izgledala. A drugi razlog je, prolaskom vremena, možete provjeriti istinitost o tome što se dogodilo u prošlosti, jer ste u mogućnosti da to sagledate kroz prizmu vremena", izjavio je Zemekis.
Robert Zemekis je izuzetno talentovan reditelj i vrstan pripovjedač koji ne bježi od svoje velike strasti tokom kazivanja i koji svakako ima još toga za reći. Možemo slobodno reći da je obilježio osamdesete i devedesete godine u Holivudu sa nizom zaista zanimljivih naslova.
1h 58min
1990
1h 48min
1989
1h 56 min
1985
1h 46min
1984
1h 58min
1979