Izvor fotografije:
By Georges Biard, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=49011499
Reditelj, scenarista, glumac, komičar i muzičar
30.11.1935
Sjedinjene Američke Države
Reditelj, scenarista, glumac, komičar i muzičar
Jedan od najproduktivnjih američkih reditelja i scenarista
Glumica Dajana Kiton, Mija Farou, Alan Alda i Skarlet Johanson
Američki reditelj, scenarista, glumac i komičar Vudi Alen možda i nije jedan od najboljih reditelja koji trenutno žive i rade u Holivudu, ali je svakako jedan od najproduktivnijih reditelja u modernoj filmskoj istoriji. Tokom svojih skoro sedam decenija bavljenja filmom snimio je preko pedeset filmova i važi za jednog od najznačajnijih predstavnika Novog Holivuda, pokreta koji je napravio revoluciju u razvoju američkog filma. Iako mnogi kritičari tvrde da je najbolje filmove snimao sedamdesetih i osamdesetih godina, Alen nas je svaku deceniju počastio sa nekoliko kvalitetnih filmova. Može se pohvaliti sa nevjerovatne 24 nominacije za nagradu Oskar, koju je osvojio četiri puta.
"Ne mogu zamisliti da bi posao trebalo voditi na bilo koji drugi način osim da reditelj ima potpunu kontrolu nad svojim filmovima. Moja situacija je možda jedinstvena, ali to ne govori dobro za ovaj posao. Ne bi trebalo da bude jedinstveno, jer reditelj je taj koji ima viziju i on je taj koji bi tu viziju trebao da prenese na film", rekao je Alen.
Vudi Alen je snimio svoj prvi samostalni dugometražni film davne 1969. godine i to komediju Uzmi novac i bježi, za koju je napisao scenario i odigrao glavnu ulogu. Publika i kritika su dobro prihvatili film i na neki način poželili svojevrsnu dobrodošli ovom reditelju. Alen je često kasnije tokom svoje karijere potpisivao glavnu ulogu, kao i režiju i scenario. Ubrzo je snimio takođe komedije Banane i Sve što ste oduvek hteli da znate o seksu a niste smeli da pitate, da bi zatim započeo jednu od najvažnijih saradnji u svojoj dosadašnjoj karijeri. Reditelj je za glavnu žensku ulogu u svojoj komediji Povampireni Majls iz 1973. godine angažovao američku glumicu Dajanu Kiton, sa kojom je bio u braku tokom 1971. i 1972. godine. Dvojac je kasnije nastavio saradnju sa filmovima Ljubav i smrt i Enterijeri. Vrhunac svoje saradnje su doživjeli sa filmovima Eni Hol i Menhetn, u kojima je glumica dala vjerovatno najbolje uloge svoje karijere. Za naslovnu ulogu u komičnoj drami Eni Hol iz 1977. godine glumica je nagrađen nagradom Oskar, dok je Alen nominovan za čak tri Oskara, dok je ovu prestižnu nagradu osvojio za najboljeg reditelja i za najbolji scenario.
Alen je zatim muzu pronašao u takođe američkoj glumici Miji Farou sa kojom je snimio filmove Seksi komedija ljetne noći, Zelig, Brodvej Deni Rouz, Purpurna ruža Kaira, Hana i njene sestre, Dani radija, Septembar, Druga žena, Elis, Sjenke i magle i Muževi i žene. Alen i Ferou su bili u braku od 1980. do 1992. godine. Pored ove saradnje reditelj je potpisao filmove Zločini i prestupi, Misteriozno ubistvo na Menhetnu, Meci iznad Brodveja, Moćna Afrodita, Svi kažu volim te, Hari van sebe, Selebriti i Biti najbolji. Za pomenuti film osvojio je još jednom nagradu Oskar za najbolji scenario.
"Naravno, volio bih da svi vide moje filmove. Ali nije mi stalo da bilo šta uradim po tom pitanju. Nikada ne bih promijenio riječ ili snimio film za koji mislim da će im se svidjeti. Zaista me nije briga hoće li doći ili ne. Ako ne žele da dođu, onda neće. Ako dođu, onda odlično. Da li želim da radim ono što radim beskompromisno i da li bih volio da dođe velika publika? Da, to bi bilo jako lijepo. Nikada nisam uradio ništa da privučem publiku, iako me godinama za to optužuju", bio je prilično jasan reditelj.
U novom vijeku, Alen je nastavio da piše i režira komične drame, ali i da sve rijeđe sebi dodjeljuje glavne uloge. Ostarjeli reditelj je radije sarađivao sa mnogim velikim glumačkim imenima i pomogao im je da odigraju zapažene uloge. Treba pomenuti filmove Sitni prevaranti, Prokletsvo škorpiona od žada, Holivudski kraj, Ljubav i sve ostalo i Melinda i Melinda. Imao je odličnu saradnju sa američkom glumicom Skarlet Johanson sa kojom je snimio filmove Završni udarac, Udarna vijest i Ljubav u Barseloni. Takođe je pohvale dobio za filmove Šta god uspjeva, Upoznaćeš visokog, crnog muškarca, Ponoć u Parizu, Rimu, s ljubavlju, Nesrećna Džasmin, Magija na mjesečini, Nerazuman čovjek, Visoko društvo, Čudesna panorama, Kišni dan u Njujorku i Rifkijov festival.
"Dva najveća mita o meni su da sam intelektualac, jer nosim ove naočare i da sam umjetnik jer moji filmovi gube novac. Ta dva mita prevladavaju već dugi niz godina", izjavio je Alen.
Njegovih deset omiljenih filmova su 400 udaraca reditelja Fransoa Trifoa, Osam i po i Amarkord reditelja Federika Felinija, Kradljivci bicikala reditelja Viktorija de Sike, Građanin Kejn reditelja Orsona Velsa, Diskretni šarm buržoazije reditelja Luisa Bunjuela, Velika iluzija reditelja Žana Renoara, Staze slave reditelja Stenlija Kjubrika, Rašomon reditelja Akire Kurosave i Sedmi pečat reditelja Ingmara Bergmana.
Vudi Alen je zadužio američki film inspirativnim i iscrpnim radom i dao je veliki doprinos tokom same renesanse američkog filma.