Izvor fotografije:
By Associate Press Newsfeatures (see first upload of this image) - ebay, Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=28135066
Reditelj, producent i scenarista
20.02.1925
Sjedinjene Američke Države
Reditelj, producent i scenarista
Jedan od najznačajnijih predstavnika Novog Holivuda
Glumci Eliot Guld, Šeli Duval i Dženifer Džejson Li
Američki reditelj, producent i scenarista Robert Altman (1925-2006) je svakako jedan od najznačajnijih predstavnika Novog Holivuda, filmskog pokreta koji je trajao od sredine šezdesetih godina do početka osamdesetih godina prošloga vijeka. Altman je čak pet puta nominovan za nagradu Oskar i to za režiju filmova MEŠ (1970), Nešvil (1975), Igrač (1992), Kratki rezovi (1993) i Gosford Park (2001). Američka filmska akademija se donekle iskupila kada je ovom velikom reditelju 2006. godine uručila Oskara za životno djelo. Altman je zapravo jedan od samo tri reditelja koji su osvojili Zlatnog medvjeda u Berlinu, Zlatnog lava u Veneciji i Zlatnu palmu u Kanu. Američki reditelj je na ovaj način stao pored dvojice velikana svjetskog filma, Francuza Anrija-Žorža Kluzoa i Italijana Mikelanđela Anonionija
„Ne mogu da smislim bolju nagradu. Meni je draže da dobijem jednu nagradu za sav moj rad, nego više pojedinačnih“, rekao je Altman.
Robert Altman je karijeru počeo sredinom prošloga vijeka i dugo godina je radio na različitim televizijskim serijama. Prve pohvale je dobio za psihološki triler Toga hladnog dana u parku (1969), da bi zatim snimao redom filmove Bruster Meklaud (1970), Mekejb i gospođa Miler (1971), Slike (1972), Privatni detektiv (1973), Lopovi poput nas (1974), California Split (1974), Bafalo Bil i Indijanci (1976), 3 žene (1977), Svadba (1978), Kvintet (1979), Savršeni par (1979), Popaj (1980), Streamers (1983), Tajna čast (1984), Ludi od ljubavi (1985), Beyond Therapy (1987), Vinsent i Teo (1990), Visoka moda (1994), Kanzas siti (1996), Zasljepljeni advokat (1998), Kolačić sudbine (1999), Dr. T i sve njegove žene (2000).
„Ne pripremam ništa. Ujutro idem na set i osim ako scena ne zahtjeva mnogo rekvizita, neću ni reći ekipi šta ću prvo da snimim. Znam kakva je postavka i koji glumci su potrebni. Ali moram da vidim šta će se desiti i volim da snimam u nizu ako je moguće. To čini mnogo montažerskog posla, ali volim da postepeno otkrivam likove sa samim glumcima. Takođe volim da radim na ansambl filmovima kao što su Nešvil, Kratki rezovi i Gosford Park. To što imam više narativa čini mi posao mnogo lakšim, ako nešto ne funkcioniše, to znači da mogu da odsječem i ubacim nešto drugo. Takođe volim da publika koristi vrat da uhvati sve što se dešava u kadru. Ne bih volio da uradim nešto poput filma Two for the Seesaw (1962) gdje su bila samo dva lica izbliza za gledanje“, rekao je veliki reditelj.
Ni u poznim životnim godinama nije odustao od snimanja filmova i svojoj već bogatoj biografiji je dopisao naslove Trupa (2003) i Kućni prijatelj iz prerije (2006).
Upitan za njegov odnos sa mejnstrim Holivudom, Altman je odgovorio: „Nismo jedno protiv drugog. Oni prodaju cipele, a ja pravim rukavice“.
2h 17min
2001