Izvor fotografije:
By Gage Skidmore - https://www.flickr.com/photos/gageskidmore/14607146300/, CC BY-SA 2.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=34362690
Reditelj, scenarista i producent
05.02.1943
Sjedinjene Američke Države
Reditelj, scenarista i producent
Televizijska serija Poroci Majamija (1984-1989)
Glumci Al Paćino, Džejmi Foks i Vilijam Pitersen
Američki reditelj i producent Majkl Man je jedan od najznačajnijih autora Novog talasa, filmskog pokreta koji je trajao od šezdesetih do početka osamdesetih godina prošloga vijeka. Veliki uspjeh je zabilježio na velikim ali i na malim ekranima, naročito u kriminalističkom žanru, kojeg je zadužio sa nekoliko nezaboravnih naslova. Krunu njegove karijere čine televizijska serija Poroci Majamija (1984-1989), od koje je nastao istoimeni film Poroci Majamija (2006), kao i kriminalistička drama Vrelina (1995), koja je opet nastala po njegovom televizijskom filmu Obračun u L.A.-u (1989). Pored toga, stao je kao producent iza televizijskih serija Sreća (2011) i Poroci Tokija (2022). Čuveni britanski filmski časopis Sight and Sound je uvrstio reditelja Mana na svoju listu najboljih reditelja iz perioda od 1977. do 2002. godine i to na visoku petu poziciju. Man je svakako ostavio izuzetno veliki doprinos američkom filmu, a naročito u kriminalističkom žanru.
Upitan za seriju Sreća, Man je odgovorio: "Radi se o osnovnoj čežnji, tom impulsu da se nekako upustiš u vještine, nadajući se da će se sudariti s prilikom i donijeti promjenu tvojim materijalnim okolnostima. Ta nada u ishod, ta transcendencija je ono o čemu se u ovoj seriji zapravo radi".
Majkl Kenet Man je karijeru započeo šezdesetih godina prošloga vijeka sa nekoliko kratkih filmova. Zatim je dobio priliku da režira svoj prvi dugometražni film Džeriko milja (1979). Film je dobio pohvale kritike i mnogi su Manu predviđali uspješnu karijeru. Vjerovatni ni oni nisu bili svjesni značaja koji će ovaj reditelj imati na američku kinematografiju.
"Mislim da ne možete biti dobri ili čak težiti tome da budete dobri, osim ako niste spremni sve u svom životu gurnuti u stranu i samo se potruditi da ostvarite svoju viziju tog filma, na takav način da zaista komunicira sa publikom. To je veoma teško uraditi", izjavio je reditelj.
Već početkom naredne decenije, dobio je nove pohvale za film Lopov (1981) u kojem glavnu ulogu igra Džejms Kan. Dio kritike smatra ovaj naslov za jedan od najboljih filmova pljačke iz tog perioda. Nakon razočaravajućeg filma Zamak (1983), okrenuo se malim ekranima i snimio pomenutu televizijsku seriju Poroci Majamija, u kojoj glume Don Džonson i Filip Majkl Tomas. Serija se danas sa razlogom smatra za jednu od najboljih i najznačajnijih američkih kriminalističkih serija snimljenih osamdesetih godina.
"Široki ekran od dvadeset metara i pet stotina ljudi koji reaguju na film, nema ništa slično tom iskustvu", rekao je reditelj.
Man se među prvima zainteresovo za psihotičnog doktora Hanibala Lektora i o istom je snimio film Lovac na ljude (1986) u kojem glavnu ulogu igra Vilijam Pitersen. Ljubitelji filma su nastavili narednih godina i decenija da prate sve filmske i televizijske projekte u kojima učestvuje ovaj briljantni ali duboko poremećeni doktor.
U pomenutom filmu Vrelina je okupio mnoga velika glumačka imena, kao što su Al Paćino i Robert de Niro. Snimio je briljantne scene pljačke i oružanog sukoba, koje je zaista teško ponoviti ili nadmašiti. Treba istaknuti scenu u kojoj Paćino i De Niro, koji igraju ljude sa suprotne strane zakone, neobavezno čavrljaju u jednom kafiću i raspravljaju o rizicima svoga zanata. Mnogi ljubitelji filma ovu scenu smatraju za jednu od omiljenih filmskih scena snimljenih devedesetih godina.
Takođe je snimio veoma cijenjene filmove Posljednji Mohikanac (1992), Probuđena savjest (1999), Ali (2001), Kolateral (2004), Državni neprijatelji (2009), Haker (2015) i Ferari (2023).