Izvor fotografije:
By Grant,_Cary_(Suspicion)_01.jpg: RKO publicity photographer.derivative work: Crisco 1492 (talk) - This file was derived from: Grant, Cary (Suspicion) 01.jpg:, Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=18590661
Glumac i biznismen
18.01.1904
Ujedinjeno Kraljevstvo, Sjedinjene Američke Države
Glumac i biznismen
Jedna od najvećih filmskih zvijezda klasičnog Holivuda
Reditelji Alfred Hičkok, Hauard Hoks, Džordž Kjukor, Džordž Stivens, Leo Makeri i Stenli Donen
Legendarni englesko - američki glumac i biznismen Keri Grant (1904-1986) važi za jednog od najvećih filmskih zvijezda klasičnog Holivuda, perioda od tridesetih do sredine šezdesetih godina prošloga vijeka. Svoje najbolje i najpoznatije uloge odigrao je sredinom prošloga vijeka u filmovima mnogih eminentnih reditelja kao što su Alfred Hičkok i Hauard Hoks. Gledajući pažljivo njegovu glumačku karijeru zaista je teško pronaći loš film u kojem je on glumio. Pomno i mudro je birao svoje saradnike i veliku čast je osjetio svaki reditelj koji uspije da ga angažuje u svom filmu. O kakvoj je glumačkoj veličini riječ, najbolje govori podataka da ga je Američki filmski institut 1999. godine proglasio drugom najvećom muškom zvijezdom iz Zlatnog doba Holivuda.
"Svi žele da budu Keri Grant. Čak i ja želim da budem Keri Grant", jedna je od najpoznatijih izjava legendarnog glumca.
Keri Grant je svoju prvu poznatiju ulogu odigrao u filmu Plava Venera iz 1932. godine, austrijskog reditelja Jozefa fon Šternberga u kojem glavnu žensku ulogu igra čuvena njemačka glumica Marlen Ditrih. Grant je brzo pokazao svoj nevjerovatan šarm i tokom tridesetih godina odigrao je veliki broj uloga i započeo niz značajnih saradnji. Snimio je prvi film sa rediteljem Džordžom Kjukorom, Silvija Skarlet, da bi kasnije zajedno snimili Odmor i Filadelfijska priča. Takođe je započeo saradnju sa rediteljem Lijom Makerijom sa kojim je tokom svoje karijere snimio Strašna istina i Nekad bio medeni mjesec. Grant se izuzetno brzo istakao među svojim kolegama. Do kraja decenije snimio je filmove Velike smeđe oči reditelja Raula Volša i Toper, ali i započeo saradnju sa čuvenim američkim rediteljem i producentom Hauardom Hoksom. Grant i Hoks su snimili komediju Nevolje sa bebom iz 1938. godine, u kojoj još glumi Ketrin Hepbern, da bi tokom narednih decenija snimili neke od najznačajnijih filmova iz ovog perioda i to Samo anđeli imaju krila, Njegova djevojka Petko, Bio sam muška ratna nevjesta i Majmunska posla. Tridesete godine dvadesetog vijeka su značajne za Granta jer je započeo saradnju i sa rediteljem Džordžom Stivensom sa filmom Gunga Din iz 1939. godine da bi kasnije snimili Peni Serenada i Glavna tema u gradu. Za ulogu u pomenutom filmu Peni Serenada glumac je dobio svoju prvu nominaciju za nagradu Oskar.
Grant je očigledno sarađivao sa mnogim velikanima režije ali svakako posebno mjesto u karijeri ovog glumca zauzima britanski reditelj Alfred Hičkok, koji je prvi put angažovao Granta za film Sumnja iz 1941. godine. Nakon velikog uspjeha ovog filma zajedno su snimili Ozloglašena i Drž’te lopova, u kojem glavnu žensku ulogu igra Grejs Keli. Kruna ove saradnje je špijunski triler Sjever-sjeverozapad iz 1959. godine u kojem još glume Eva Mari Sejnt, Džejms Mejson i Martin Landau. Grant je zaista briljirao kao izvršni direktor marketinške kompanije Rodžer Tornhil, čovjek koji se nađe u pogrešno vrijeme na pogrešnom mjestu i čiji život dolazi u veliku opasnost. Napetost u filmu nikada ne jenjava a treba posebno izdvojiti čuvenu scenu u kojoj Tornhila proganja letjelica koja se koristi za sijanje usjeva. Sjever-sjeverozapad važi za jedan od najboljih Hičkokovih filmova i jedan od najboljih trilera koji su ikada snimljeni u Holivudu.
Do kraja četrdesetih Granta smo gledali u filmovima Moja omiljena žena, Odredište Tokijo reditelja Delmera Dejvsa, Arsenik i stare čipke reditelja Frenka Kapre, Noć i dan reditelja Majkla Kertiza, Biskupova žena i Gospodin Blandings gradi svoju kuću iz snova. Pedesetih godina činilo se da njegova slava uopšte ne slabi i da je potražnja za ovim glumcem veća nego ikada. Gledali smo ga u filmovima Kriza reditelja Ričarda Bruksa, Ljudi će pričati reditelja Džozefa Lea Mankevica, Ponos i strast reditelja Stenlija Krejmera, Kuća na vodi, Operacija podsuknja reditelja Blejka Edvardsa i Father Goose reditelja Ralfa Nelsona. Treba izdvojiti romansu Afera za pamćenje iz 1957. godine reditelja Lea Makerija, u kojem je zaigrao pored glumice Debore Ker. Grantove pozne godine je obilježila njegova saradnja sa rediteljem Stenlijem Donenom na filmovima Poljubite ih za mene, Indiskretno, Trava je zelenija i Taj dodir krzna. Vrhunac ove saradnje je komedija Šarada iz 1963. godine u kojoj glumi Odri Hepbern. Glumac je za ovu ulogu dobio nominaciju za nagradu BAFTA. Grant je svoju poslednju ulogu odigrao u filmu Hodaj, ne bježi iz 1966. godine.
"Kada mi ljudi kažu: 'Vodio si tako glamurozan život', sve što mogu iskreno reći je da sam živio svoj život. Meni to nije glamurozno", izjavio je glumac.
Keri Grant je glumac izuzetog šarma i harizme, kakve više nećemo vidjeti na filmu i svakako jedan od najznačajnijih glumaca dvadesetog vijeka.