Širom zatvorenih očiju

4 /4

Ocjena:

Pregleda:

1477

Glavni glumci

Pogledaj sve glumce

Glumac i producent

Glumica i producentkinja

Reditelj, scenarista, glumac i producent

Glumac, reditelj i scenarista

Reditelj, producent, scenarista i fotograf

Reditelj, producent, scenarista i fotograf

Reditelj, producent, scenarista i fotograf

Muzički kompozitori

Pogledaj sve kompozitore

Direktori fotografije

Pogledaj sve direktore
Izvorni naslov:

Eyes Wide Shut

Godina:

1999

Žanrovi:

Triler Misterija Drama

Trajanje:

2h 39min

Rejting:

TV-MA

Bazirano na:

Knjiga Novela o snu (1926) autor Artur Šnicler

Zemlja:

Ujedinjeno Kraljevstvo, Sjedinjene Američke Države

Jezik:

Engleski

Izdavačka kuća:

Stanley Kubrick Productions, Pole Star, Hobby Films

Studio:

Warner Bros.

Budžet:

65 miliona američkih dolara

Zarada:

162.1 miliona američkih dolara

12.08.2006 09:36

Čuveni američki reditelj Stenli Kjubrik je zabilježio niz velikih uspjeha u drugoj polovini prošloga vijeka, ali su zato njegovi posljednji naslovi naišli na podijeljeno mišljenje među publikom. Predmet najveće polemike je vjerovatno njegov posljednji film Širom zatvorenih očiju (1999), nastao po knjizi Novela o snu (1926) autora Artura Šniclera. Nakon premijere, film je naišao na suzdržane pohvale kritike, da bi se vremenom njegova reputacija popravila i danas ga svrstavaju u red Kjubrikovih remek-djela.

 

Njujorčani doktor Vilijam Bil Harford (Tom Kruz) i njegova supruga Alis (Nikol Kidman) prisustvuju božićnoj zabavi koju organizuje Bilov imućni pacijent Viktor Zigler (Sidni Polak). Bil na zabavi flertuje sa dva atraktivna modela, dok se njegovoj supruzi Alis udvara stariji mađarski džentlmen Sandor Savos (Skaj du Mon). Bila iznenada poziva Viktor, koji mu uspaničeno saopštava da se njegova mlada ljubavnica Amanda Mendi Kuran (Džuliejn Dejvis) predozirala i da se nalazi u komi. Bil pomaže mladoj ženi a zatim smiruje Viktora i obećava mu da će šutjeti o svemu ovome. Zatim se vraća na zabavu gdje susreće prijatelja sa medicinskih studija Nika Najtongejla (Tod Fild), koji ga poziva na jednu od svojih svirki. Sljedeće noći, nakon zabave, Bil i Alis razgovaraju o vjernosti, dok konzumiraju marihuanu. Alis saopštava suprugu da je jednom prilikom ozbiljno razmišljala da napusti njega i njihovu ćerku Helenu (Medison Eginton) i da ode sa nepoznatim mornarom, kojeg je prvi put vidjela. Bila duboko uznemiruje ova pomisao i počinje da noću luta gradom, razmišljajući o bračnom nevjerstvu. Odlazi u kafić gdje Nik ima nastup i tu saznaje za žurku pod maskama koja se organizuje pod posebnim mjerama tajnosti. Radoznali Bil saznaje za lozinku pristupa i kupuje kostim kod vlasnika butika gospodina Milića (Rade Šerbedžija), te odlazi na ovu misterioznu zabavu.

 

Reditelj i scenarista Stenli Kjubrik je želio da ekranizuje Šniclerovu Novela o snu još nakon završetka snimanja filma Lolita (1962), ali su ipak drugi projekti dobili prioritet. Kjubrik nije odustajao i nakon mnogo godina vratio se literarnom materijalu koji je u njemu probudio veliku znatiželju. Imao je i tu sreću da angažuje dvoje najpopularnijih glumaca u Holivudu, koji su u to vrijeme bili u braku, Toma Kruza i Nikol Kidman. Širom zatvorenih očiju je na kraju zabilježio odlične rezultate na bioskopskim blagajnama. U svakom slučaju, veliki reditelj je dobro prostudirao knjigu i napravio prilično vjernu ekranizaciju, uz određen niz promjena. Radnju je preselio iz Beča, dvadesetih godina prošloga vijeka, u moderni Njujork. Iskoristio je već prve kadrove da nam jasno sugeriše da je ovaj materijal namjenjen isključivo zreloj publici i da nije za mlađu publiku. Na veliku radost muškog dijela publike vidimo atraktivnu glumicu Nikol Kidman, na trenutak potpuno nagu, kako se oblači i sprema za uobičajen radni dan. Kjubrik svakako zna da naglasi seksipil ove Australijanke i čini da ove scene dugo vremena pamtimo. Nastavlja zatim da prikazuje jedan naizgled idiličan američki bračni par koji ima sve u životu, sretan brak, porodicu, bogatstvo i krug imućnih prijatelja. Međutim, bolji poznavaoci lika i djela Stenlija Kjubrika svakako znaju da velikog majstora ne zanima takozvana holivudska ljubavna romansa, već ljudsko nesavršenstvo dvoje ljudi u bračnoj zajednici.

 

Kjubrik i direktor fotografije Leri Smit odlično prikazuju raskošnu zabavu ljudi iz visokog njujorškog staleža i tom prilikom vješto koriste mnogobrojna osvetljenja različitih lampi i svjetiljki koje filmu daju svojevrsni praznični osjećaj. Snimanje ovih scena je odrađeno sa dosta truda, kako bi se postigao snažan kontrast, kada kasnije vidimo skromne enterijere siromašnih stanovnika, koji žive u oskudici. Kjubrik se inače prethodno istakao u filmu Beri London (1975) u kojem je takođe koristio svjetla prilikom snimanja noćnih scena na jedan zaista inovativan način. Radnja novog filma se dešava u vrijeme božićnih praznika, kada smo uglavnom u krugu porodice, ali se nikako ne možemo oteti utisku nelagode i čak straha za naše protagoniste. Velika krivica za to ide prije svega na račun engleske kompozitorke Žoslin Puk, koja zaista vješto koristi osnovne muzičke note da nam se zavuče pod kožu i izazove sitne dlake na našem vratu da se nakostreše i da tako ostanu do posljednjih kadrova filma.

 

Kritičari su primjetili da mnoge scene u filmu evociraju na nešto imaginarno jer se protagonisti ne ponašaju onako kako bi trebali ili kako mi to od njih očekujemo. Zapravo mnogi kritičari zagovaraju ideju da su sva dešavanja nakon zabave na početku filma, samo bizaran san glavnog protagoniste. Kjubrik kao i obično ostavlja svakom gledaocu da sam donese svoju odluku i da sam protumači postupke protagonista. U svakom slučaju, likovi koje susrećemo su veoma zanimljivi i često bude fascinaciju u nama. Fascinantno je prije svega vidjeti imućnog i šarmantnog doktora Vilijama Bila Harforda koji ima sve što jedan prosječan čovjek može poželiti, ali koji to sve baca u vodu u jednom trenutku slabosti i kolebljivosti. Velike pohvale ide na račun Toma Kruza koji odlično prikazuje čovjeka čiji se svijet ruši nakon određenih saznanja. Momenat u kojem vidimo njegov izbezumljeni pogled, nakon što mu supruga saopšti da je bila spremna da ga napusti, ostaće dugo vremena u našem sjećanju. Glumac je tokom ove godine zaigrao i u filmu Magnolija (1999) reditelja Pola Tomasa Andersona i u ova dva naslova odigrao vjerovatno najbolje uloge u svojoj karijeri.

 

Kjubrik svakako uživa u metodočnom prikazu krhkosti jednog ljudskog bića, koje nema snage da se izbori sa svojim unutrašnjim demonima. Noćna lutanja glavnog protagoniste nude niz zanimljivih scena i likova, od kojih svakako treba izdvojiti gospodina Milića, kojeg odlično igra Rade Šerbedžija i njegovu maloljetnu ćerku (Lili Sobijeski). Kulminacija doktorove noćne odiseje je svakako na maskiranoj zabavi bogate elite, u kojoj Kjubrik još jednom pokazuje svoje vještine kao reditelj. Ove scene se nalaze tačno negdje između sna i jave, nedokučive i možda čak neuvjerljive, ali opet fascinantne i nezaboravne. Seksualne navike bogatih su često bile meta interesovanja holivudskih filmova, ali nikada nismo dobili ovako jedinstven i upečatljiv filmski primjerak. Dio publike će sa velikim skepticizmom gledati ove scene, dok će opet drugi dio gledati na njih sa dozom ubjeđena da se takve zabave dešavaju mnogo češće nego što bismo mi obični smrtnici voljeli da priznamo. Opet, oni koji znaju da cijene sedmu umjetnost, pamtiće dugo ovaj film i mnoge njegove scene.

 

Pored veoma raspoloženih Kruza i Šerbedžije, treba prije svega pohvaliti Nikol Kidman. Glumica odlično prikazuje rastrzanu ženu koja se bori sa svojim iskušenjima i koja opet žarko želi da sačuva svoju bračnu vezu. Sa druge strane, jasno pokazuje krhkost svog bića, kada u trenucima slabosti odlučno odbacuje sve životne lagodnosti i to zbog jednog običnog flerta sa čovjekom kojeg prvi put vidi. Ovaj snažan kontrast u njenoj ličnosti naglašava njenu unutrašnju borbu i čini njen lik izuzetno zanimljivim. Odličan posao je napravio i glumac i reditelj Sidni Polak, koji je odigrao vjerovatno najbolju ulogu u svojoj glumačkoj karijeri. Polak je inače ustupio kao zamjena za glumca Harvija Kajtela, koji po svemu sudeći nije mogao da izdrži Kjubrikov rigorozan način snimanja i često ponavljanje scena.

 

Širom zatvorenih očiju je intrigantan film koji samo dobija na vremenu i koji zaista postaje zanimljiviji nakon nekoliko gledanja, ali koji je možda ipak inferioran Kjubrikovim najboljim filmovima.

By The poster art can or could be obtained from Warner Bros.., Fair use, https://en.wikipedia.org/w/index.php?curid=56814432