Roki
4 /4
Ocjena:
Pregleda:
204
Glavni glumci
Pogledaj sve glumceGlumac, producent, reditelj i scenarista
Glumac, reditelj i producent
Glumci
Pogledaj sve glumceReditelji
Pogledaj sve rediteljeScenaristi
Pogledaj sve scenaristeGlumac, producent, reditelj i scenarista
Producenti
Pogledaj sve preducenteMuzički kompozitori
Pogledaj sve kompozitoreDirektori fotografije
Pogledaj sve direktoreIzvorni naslov:
Rocky
Godina:
1976
Trajanje:
2h
Rejting:
PG
Raspoloženje:
sportska_drama
Zemlja:
Sjedinjene Američke Države
Jezik:
Engleski
Izdavačka kuća:
Chartoff-Winkler Productions
Studio:
United Artists
Budžet:
860,000 američkih dolara
Zarada:
225 miliona američkih dolara
22.04.2004 10:53
Jedan od najzaslužnijih filmova u popularizaciji sportskih drama, u kojima glavni junaci prolaze trnovit put do uspjeha, je svakako film Roki (1976) reditelja Džona Žilberta Avildsena. Film je proslavio svog glavnog glumca i scenaristu filma Silvestera Stalonea, koji je gotovo preko noći postao jedna od najvećih holivudskih zvijezda. Stalone je inspiraciju za ovaj film pronašao u borbi između tadašnjeg svjetskog šampiona Muhameda Alija i izazivača Čaka Vepnera, koja je na iznenađenje mnogih ušla u posljednju petnaestu rundu. Tvrdi da su mu trebala nepuna četiri dana da napiše scenario za ovaj film, što je zaista impresivno. Popularni Slaj se borio i izborio sa čelnicima studija da upravo on odigra glavnu ulogu, iako je u to vrijeme bio potpuni anonimus. Sam glumac je doživio uspjeh poput svog junaka Rokija i gotovo preko noći je postao slavan. Film je dobio veliki broj nastavaka i uživa veliku popularnost među ljubiteljima filma.
Skromni filadelfijski bokser Roki Balboa (Silvester Stalone) saznaje da je izgubio svoj ormarić u lokalnoj teretani koju vodi bokserski trener Majkl Miki Goldmil (Berdžes Meredit). Roki pokšava da ubijedi Mikija da mu vrati njegov ormarić jer kod njega trenira dugi niz godina ali ipak ne uspijeva. Roki radi kao utjerivač dugova za lokalnog kriminalca Tonija Gaze (Džo Spinel), dok veliki dio svoga slobodnog vremena provodi u prodavnicu životinja u kojoj radi stidljiva prodavačica Ejdrijen Penino (Talija Šajr). Roki ubjeđuje Ejdrijeninog brata Polija Penina (Bert Jang) da mu dogovori sastanak sa Ejdrijen i njih dvoje započinju romansu. Na veliko iznenađenje svih Roki dobija šansu da se bori sa svjetskim prvakom Apolom Kridom (Karl Veders), koji vidi ovu borbu kao odličnu medijsku promociju i kao lak posao. Za razliku od šampiona Krida, Roki angažuje trenera Mikija i započinje ozbiljne pripreme.
Reditelj Džon Avildsen namjerno koristi već uvodne scene ovog filma da pokaže publici kako izgleda svakodnevnica jednog vremešnog boksera u Sjedinjenim Američkim Državama. Bori se u trošnim dvoranama u kojima dolaze rijetki da ga gledaju i to protiv nesportskih protivnika, koji mu mogu nanijeti fatalne povrede. Na kraju borbe dobije skromnu novčanu svotu i zatim čeka svoju novu šansu, nadajući se nekoj velikoj borbi. Pored toga što je protraćio svoj bokserski talenat, Roki Balboa sada radi kao utjerivač dugova za lokalnog kriminalca. Reditelj Avildsen kasnije zaviruje u njegov trošni dom koji djeluje da je gotovo pa neuslovan za život. Avildsen i direktor fotografije Džejms Krejb namjerno biraju siromašne dijelove Filadelfije kako bi publika stekla utisak Rokijevog teškog života i kako bi na kraju još više cijenili njegov uspjeh.
Velike zasluge za uspjeh ovog filma idu naravno na račun Silvestera Stalonea, koji pored glavne uloge, potpisuje i scenario i koji je napravio zaista dobar posao. Dao je portret istrošenog ali srčanog borca koji ne odustaje od velikih snova i koji je dovoljno tvrdoglav i uporan da ih i ostvari. Njegova impozanta fizička građa nas ubjeđuju da upravo on posjeduje tu takoreći sirovu snagu i da upravo on može jednim pravim udarcem da obori sa nogu svjetskog šampiona u boksu. Ističu se kratko montirane scene u kojima pratimo njegove pripreme za titulu bokserskog šampiona, kao i scena treninga u lokalnoj hladnjači u kojoj udara mesni trup koji visi. Ne smijemo zaboraviti ni scenu njegovog trčanja uz velike stepenice koje vode ka Muzeju umjetnosti u Filadelfiji, koja važi za jednu od najpoznatijih filmskih scena. Ove stepenice su nakon premijere filma dobile naziv Rokijeve stepenice i taj naziv se rado koristi i danas.
Pohvale idu i za romansu između Rokija i Ejdrijen, koja je zaista dobro odrađena, bez nepotrebnog uljepšavanja. Roki je daleko od slatkoriječivog filmskog zavodnika, isto kao što je Ejdrijen dovoljno drugačija od brižne djevojke ili supruge kakvu smo navikli da gledamo u holivudskim romansama. Njihov dijalog nije poetičan ali je zato bolno iskren i baš zbog toga uspijeva da duboko gane publiku. Njihovo zbližavanje budi ono najbolje u njima i pomaže im da se odlučnije izbore sa životnim nedaćama. Završne scene filma jasno stavljaju do znanja koliko njegova ljubav znači Rokiju, dok je Ejdrijan takođe ojačala i ne dozvoljava drugima da je omalovažavaju, pa čak ni bližnjima. Treba pohvaliti scenu u kojoj Ejdrijen konačno skupi snagu i iskritikuje svoga brata Paulija zbog dugogodišnjeg nemara. Odličan posao je napravio i američki kompozitor Bil Konti čija glavna tema vječno odzvanja kroz našu podsvjest i to kada god u životu napravimo neki veći poduhvat ili kada prosto ustrčimo uz veće stepenice. Treba ipak dodati da je ova glavna muzička tema potisla ostale teme iz filma, koje su manje inspirativne.
Sama borba Rokija i Krida je dobro režirana i veoma uzbudljiva do samog kraja. Reditelj Avildsen i Stalone nisu požurili sa ovom borbom i kada ona konačno počne publika shvata ogroman trud glavnog junaka i ljudi oko njega. Karl Veders je odličan u ulozi slatkoriječivog bokserskog šampiona koji uvijek traži dodatni medijski publicitet i koji je ubijeđen da će sa lakoćom savladati svog protivnika. Avildsen i Stalone pokazuju veliku domišljatost u scenama koje prethode završnoj borbi. Naime, tokom snimanja filma Rokijev šorc je obojen pogrešnom bojom na velikom posteru iznad ringa i ekipa je odlučila da ne uzima dodatni novčani iznos iz svog ionako skromnog budžeta, već da ovu nesretnu situaciju ubaci u sam film. Kratka scena u kojoj se Roki žali na pomenuti poster se dobro uklopila u filmu i djeluje baš poput jedne od tih nesretnih situacija koje zadese običnog čovjeka na njegovom putu ka uspjehu. Treba istaknuti i kratko pojavljivanje bokserskog šampiona Džoa Frejzera, koji je bespoštedno pomagao ljudima oko sebe i trenirao mlade i talentovane boksere u svojoj teretani u Filadelfiji.
Roki je jedan od najboljih i najznačajnijih sportskih drama i začetnik jedne velike glumačke karijere i na kraju jednog izuzetno popularnog filmskog serijala.
By The poster art can or could be obtained from United Artists., Fair use, https://en.wikipedia.org/w/index.php?curid=3042897
Ljevoruki (2015)
2 /4
Billy Hope (Jake Gyllenhaal) je bokser koji je postigao sve u životu. Bogat je, uspješan, ima lijepu ženu Maureen (Rachel McAdams) i ćerku Leilu (Oona Laurence). Nakon što ga zadesi tragedija on se okreće treneru Ticku Willsu (Forest Whitaker) za pomoć pri povratku u ring. Ljevoruki je poznata priča o junaku koji gubi sve što ima i koji je prinuđen na put spoznaje i iskupljenja. Antoine Fuqua jasno navodi publiku za koga da navija, ali nudi i neka zaista prijatna...
Trajanje: 2h 4min . Rejting: R . Godina: 2015
Krid: Rađanje legende (2015)
3 /4
Adonis Johnson (Michael B. Jordan) je vanbračni sin poznatog boksera Apollo Creeda. Oca nikada nije upoznao, jer je umro prije njegovog rođenja. Adonis je buntovnik koji sve svoje probleme rješava šakama. Nakon što je nekoliko godina proveo po raznim kazneno-popravnim institucijama, udovica Apollo Creeda, Mary Ann (Phylicia Rashad), uzima ga pod starateljstvo. Adonis obija perspektivan posao i priliku za lagodan život i kreće očevim stopama. Odlazi kod Rockija Balboe...
Trajanje: 2h 13min . Rejting: PG-13 . Godina: 2015