Anatomija pada

4 /4

Ocjena:

Pregleda:

762

Glavni glumci

Pogledaj sve glumce

Glumica

Rediteljka, scenaristkinja i montažer

Rediteljka, scenaristkinja i montažer

Muzički kompozitori

Pogledaj sve kompozitore

Direktori fotografije

Pogledaj sve direktore
Izvorni naslov:

Anatomie d'une chute

Godina:

2023

Trajanje:

2h 31min

Rejting:

R

Raspoloženje:

sudska_drama

Zemlja:

Francuska

Jezik:

Francuski, engleski, njemački

Izdavačka kuća:

Les Films Pelléas, Les Films de Pierre

Studio:

Le Pacte

Budžet:

6.2 miliona eura (6.7 miliona američkih dolara)

Zarada:

26.9 miliona američkih dolara

10.01.2024 12:21

Francuska rediteljka i scenaristkinja Žistin Trije i njemačka glumica Sandra Hiler su dobile pohvale za komičnu dramu Sibil (2019), ali njihova naredna saradnja, film Opsesija padom je dobila još veće pohvale i vjerovatno spada u najbolje ovogodišnje filmske naslove. Trije je ovim naslovom ispisala stranice filmske istorije jer je postala tek treća rediteljka koja je dobila Zlatnu palmu na filmskom festivalu u Kanu. Jedna od prethodnih dobitnica je inače novozelandska rediteljka Džejn Čempion u filmu Klavir (1993).

 

U izolovanoj planinskoj vili u blizini Grenobla, njemačka autorka Sandra Vojter (Sandra Hiler) pokušava da snimi intervju sa jednom studentkinjom, ali ne može to da učini zbog velike buke iz potkrovlja, koju proizvodi Sandrin muž Samjuel Maleski (Samjuel Teis). Sandra prekida intervju zbog ove glasne muzike i mlada studentkinja odlazi kući. Samjuelov slijepi sin Danijel Maleski (Majlo Mačado Graner) ubrzo pronalazi mrtvo očevo tijelo ispred planinske vile. Kada Sandru optuže za ubistvo supruga, ona se obraća svom starom prijatelju i advokatu Vinsentu Renziju (Svon Arlo) i zajedno prave rekonstrukciju kobnog događaja.

 

Rediteljka Žistin Trije pravi zaista maestralan uvod u ovu priču u kojem pratimo niz naizgled nevinih događaja, koji završavaju surovom smrću jednog čovjeka. Trije uspijeva manirom jedne zaista velike rediteljke da nas uhvati nespremne i iznenadi šokantnim kadrovima. Nakon ovog uvoda Trije nastavlja da postepeno i metodično gradi svoju priču i dopušta nam da dobro upoznamo glavne aktere, prije nego što saznamo konačnu istinu. Zaplet ovog filma i glavni likovi su veoma dobro osmišljeni i publika konstantno koristi svoje sive moždane ćelije što je naravno za veliku pohvalu. Gledamo krajnje jednostavna ali opet pametna riješenja, u vidu markera ili drvenih maketa, koji pomažu publici da bolje razumije složene događaje u filmu. Anatomija pada se gotovo uvijek razlikuje od sličnih holivudskih filmova, u kojima identitet ubice nije najbolje sakriven. Sa druge strane, francuski film nas tjera da čekamo i pogađamo cijela dva i pol časa, prije nego što saznamo šta se zapravo desilo.

 

Rediteljka Trije je izjavila u jednom intervjuu da je pogledala gotovo sve i jednu poznatu filmsku sudsku dramu kao i veliki broj kriminalističkih priča. Publici ne treba previše vremena da shvati da ove odvažne riječi možda i nisu previše daleko od istine. Sam originalni naziv filma, koji bi se bukvalno preveo kao anatomija pada, neodoljivo podsjeća na film Anatomija ubistva (1959), reditelja Otoa Ptemingera, u kojem glavne uloge tumače Džejms Stjuart i Džordž K. Skot. Vidi se uticaj i drugih filmova, ali Trije nije bez sopstvenih momenata briljantnosti. Najbolji trenuci vjerovatno dolaze kada konačno vidimo i čujemo žrtvu i kada saznamo mnoge informacije o njegovom odnosu sa suprugom. Rasprava o njihovom odnosu, o traumi koju su doživjelu, o seksu i o drugim temama je veoma zanimljiva i svakako je vrijedilo čekati.

 

U filmu čujemo francuski ali i engleski jezik, ali nikada nemamo utisak da se engleski jezik koristi samo kako bi ovaj francuski film postigao uspjeh i van granica ove zemlje. Isto tako ovaj film može biti zanimljiv i pravnicima koji žele da se upoznaju sa francuskim pravosudnim sistemom, u kojem je osumnjičeno lice dužno da veliki dio suđenja bude na raspolaganju advokatu odbrane i samom tužiocu, koji imaju veliku slobodu prilikom ispitivanja. Inače, Trije je glavnu žensku ulogu napisala specijalno za glumicu Sandru Hiler, koja je uzvratila pravom glumačkom bravurom. Glumica dominira svakim kadrom u kojem se nađe i prolazi kroz cijeli spektar emocija prije željno očekivane završnice. Rediteljka je napravila veoma dobar potez i nije željela da svojoj glavnoj glumici otkrije da li je ona zapravo ubica ili ne, što je svakako uvuklo dodatnu dozu nedoumice i nervoze u Hilerovu. Odličan posao je napravio i mladi glumac Majlo Mačado Graner, kojeg čekaju još mnoge uspješne uloge.

 

Opsesija padom je zaista intrigantna sudska triler drama koja se izdvaja od drugih naslova iz ove godine, ali i od mnogih drugih sličnih holivudskih filmova.

By Le Pacte - IMP Awards, Fair use, https://en.wikipedia.org/w/index.php?curid=74397267