Kosa

4 /4

Ocjena:

Pregleda:

305

Glavni glumci

Pogledaj sve glumce

Glumac i autor

Glumac

Reditelj, scenarista, glumac i profesor

Muzički kompozitori

Pogledaj sve kompozitore

Direktori fotografije

Pogledaj sve direktore
Izvorni naslov:

Hair

Godina:

1979

Žanrovi:

Muzički Komedija Drama

Trajanje:

2h 1min

Rejting:

PG

Zemlja:

Sjedinjene Američke Države

Jezik:

Engleski

Izdavačka kuća:

CIP Filmproduktion GmbH

Studio:

United Artists

Budžet:

11 miliona američkih dolara

Zarada:

38 miliona američkih dolara

19.06.2009 14:30

Pozorišna predstava Kosa (1968), poznata pod punim nazivom Hair: The American Tribal Love-Rock Musical, sa velikim se uspjehom prikazivala dugi niz godina i postala jedan od najpoznatijih pozorišnih komada šezdesetih i sedamdesetih godina prošloga vijeka. Mnogi su tvrdila da ova predstava prosto ne može da dobije svoju adekvatnu filmsku verziju, sve dok se tog posla nije prihvatio veliki češki reditelj Miloš Forman.

 

Mladić Klod Huper Bukovski (Džon Sevidž) dobija vojni poziv i kreće iz rodne Oklahome u Njujork, odakle treba da se priključi svojim saborcima u ratu protiv Vijetnama. Bukovski u Njujorku upoznaje grupu mladih hipija koje predvodi Džordž Bejker (Trit Vilijams) i koji se žestoko protive ratu u kojem Bukovski učestvuje. U ovom takozvanom hipi plemenu su još Džini Rajan (Eni Golden), Lafajet Džonson (Dorsi Rajt), Vul i Vuf Dašund (Don Dakus). Bukovski zapazi djevojku iz visokog staleža Šilu Frenklin (Beverli D'Anđelo), u koju se odmah zaljubljuje. Bejker i ekipa pomažu Bukovskom da pronađe i upozna ovu djevojku. Ovi novi događaji i novi ljudi koje upoznaje, dosta utiču na mladog Bukovskog.

 

Reditelj Miloš Forman pravi kratak ali veoma zanimljiv uvod u kojem vidimo ratnog regruta Kloda Hupera Bukovskog (Sevidž) koji se oprašta od svojih roditelja jer je regrutovan za rat u Vijetnamu. Ove kratke scene prikazuju mladog čovjeka iz dobronamjerne, proste porodice koji smatra za svoju dužnost da brani svoju zemlju i koji ne želi previše da preispituje tu odluku. Sa druge strane u liku Džordžu Bergeru (Vilijams) vidimo takođe jednog mladog čovjeka, ali potpuno suprotnih stavova, kojem je nezamislivo da neko pristaje da odlazi u ovu daleku azijsku zemlju i da, kako se tada voljelo reći, ubija radi mira. Reditelj Forman je imao veliku sreću u kastingu i dvojica glumaca Trit Vilijams i Džon Sevidž odlično obavljaju svoj dio posla. Povučeni Bukovski se odlično uklopio uz grlatog i razuzdanog Bergera i zaista ih je veliko zadovoljstvo gledati kako razmljenjuju različite stavove i kako nijedan ne želi da promjeni svoje mišljenje.

 

Reditelj Forman uspješno prikazuje hipi kulturu i seksualnu revoluciju koja je nastala krajem šezdesetih godina prošloga vijeka. Mladi ljudi žive u komunama, propagiraju mir i slobodnu ljubav. Ovakav način života je donekle razumljiv odgovor američke mladeži na tadašnja, surova ratna vremena, ali je doveo do mnogih situacija, koje su neshvatljive ljudima kao što su Berger. Izdvajaju se scene u kojima saznajemo da zatrudnjela djevojka Džini Rajan (Golden), zapravo ne zna ko je otac njenog djeteta, dok je Lafajet Džonson (Rajt) napustio svoju vjerenicu i djete i odabrao ovakav način života. Pjesma Easy to Be Hard tokom koje vidimo hipija Džonsona kako okreće glavu od svoje vjerenice i ćerke, izaziva velike emocije kod publike.

 

Reditelj Forman zaista vješto koristi lik mladog regruta Bergera da prikaže uticaj ovog izrazito slobodnog načina života na jednog mladog čovjeka. Naivni Berger je izložen različitim opijatima od strane svojih novih prijatelja i upoznaje zavodljivost ovakvog načina života. Isto tako kroz lik Šile Frenklin (Beverli D'Anđelo) upoznaje život na visokoj nozi, koji se uveliko razlikuje od njegovog života na selu. Rastrzani mladić je prosto bačen u životni vrtlog i mora da donese neke teške odluke. Berger je prikaz mnogih mladih ljudi iz tog vremena čija mladost je uzurpana ratom. Forman čini još jedan zaista vješt potez i ispunjava ovaj film muzikom iz predstave Kosa, koja daje filmu jedinstvu i autentičnu podlogu i čini ga brzo prepoznatljivim. Ove nezaboravne numere su stekle veliku popularnost i danas se rado slušaju, naročito pjesma The Flesh Failures/Let the Sunshine In. Nekoliko ovih pjesama su zapravo postale himne protiv rata u Vijetnamu.

 

Kosa je zaista kvalitetan i značajan mjuzik čiji anti-ratni povici i vapaji odjekuju do danas.

By IMP Awards, Fair use, https://en.wikipedia.org/w/index.php?curid=16955539