ZATVORENICI (2013)

Glumci: Hugh Jackman, Jake Gyllenhaal, Viola Davis, Maria Bello, Terrence Howard, Melissa Leo, Paul Dano

Režija: Denis Villeneuve

Scenario: Aaron Guzikowski

Žanr: Kriminalistički/ Drama/ Misterija

Trajanje: 2h 33min

Keller Dover (Hugh Jackman) i njegova žena Grace (Maria Bello) proslavljaju Dan Zahvalnosti kod svojih prijatelja, Franklin (Terrence Howard) i Nancy (Viola Davis) Birch. Pred kraj dana shvate da su najmlađe ćerke ovih porodica, Anna Dover (Erin Gerasimovich) i Joy Birch (Kyla-Drew), nestale. Slučaj nestanka preuzima detektiv Loki (Jake Gyllenhaal), koji u razgovoru sa unesrećenom porodicom saznaje za kamp prikolicu koja su bila parkirana nedaleko od njih. Detektiv ju brzo pronalazi i hapsi vozača Alex Jones (Paul Dano), momka koji ima inteligenciju desetogodišnjaka. Nezadovoljan radom policije, Dover započinje sopstvenu istragu.

Kroz duge i sumorne kadrove Rogera Deakinsa i dobru muziku Johanna Johannssona, Denis Villeneuve nas zavodljivo uvlači u ovaj složeni filmski lavirint. Režiser podmuklo čeka Dan Zahvalnosti da baci dvije porodice u potpuni očaj, i ispita na šta su sve spremni da spase voljene osobe. Odbija da nam prikaže samu otmicu djevojčica, a zatim nam odlično prenosi neopisiv bol ove novonastale situacije. Većina članova ovih porodica pada u očaj, a sam detektiv je emocionalno previše distanciran, tako da smo prisiljeni da stanemo na stranu Dovera. Ovaj otac uzima zakon u svoje ruke i njegovi postupci, ma kako brutalni i nemoralni bili, djeluju nam kao jedini izlaz iz ove situacije. Usput smo prisljeni da se zapitamo šta bismo mi uradili u ovakvoj situaciji.

Pored izraženog ateizma i odličnih moralnih dilema koje prisiljavaju gledaoca na razmišljanje, interesantna je i sama simbolika lavirinta, koji tematski povezuje čitav film. Većina protagonista se nalazi u psihološkom zatvoru svoje prošlosti ali i surovih događaja u filmu. Dok su Dover i Loki limitirani pravnim sistemom, likovi Alexa Jonesa i Boba Taylora su takođe zatvorenici, ali sopstvenog uma. Identitet kidnapera je dobro skriven ali ishod podzapleta vezanog za Boba Taylora je isforsiran. Fanovi teorija zavjere će sigurno prepoznati ime Alexa Jonesa, ali i dosta sličnih referenci.

Villneve prisiljava svoje glumce da iznesu svoja najmračnija osjećanja i rezultat je zaista impresivan. Hugh Jackman je odličan izbor za oca čija vjera u Boga je stavljena na test. Odbacuje svoj veseli osmjeh i pokazuje nam stranu za koju do sada nismo znali. Jake Gylenhall je toliko uvjerljiv da skoro i ne primjećujemo scenarističke nedostatke njegovog lika. Maria Bello, Terrence Howard i Viola Davis odlično demonstriraju likove obuzete tugom. Paul Dano još jednom pokazuje da mu uloge mentalno nerazvijenih likova savršeno odgovaraju.

Zatvorenici je netipičan Hollywoodski film, koji se na zreo i hrabar način nosi sa temom kidnapovanja. Tjera gledoca da zaželi povratak djevojčica po bilo koju cijenu.

Datum recenzije: 19.10.2016
Poster filma: By By Source, Fair use, Link