Montaža: Ralf E. Vinters
Izdavačka kuća: United Artists
Studio: The Mirisch Corporation, A Blake Edwards Production
Trajanje: 1h 39min
Budžet: $1.5 Milion
Zarada: $2.9 Miliona

Nepoznati indijski glumac Hrundi V. Bakši (Piter Selers) nakon niza nespretnih postupaka dobija otkaz i biva protjeran sa filmskog seta od strane filmskog režisera (Herb Elis), koji odmah poziva direktora filmskog studija generala Freda R. Klaterbaka (Dž. Edvard Makinli). General pravi veliku grešku i zapisuje glumčevo ime na pozivnicu za kućnu zabavu umjesto na takozvanu crnu listu glumaca, na koju dolazi oni koji više nisu poželjni za rad u Holivudu.

Američki producent, režiser i scenarista Blejk Edvards (Doručak kod Tifanija, Dani vina i ruža) je nakon velikog uspjeha komedije Pink Panter i njegovog direktnog nastavka Pucanj u tami, u kojima je sarađivao sa britanskim glumcem Piterom Selersom, snimio nekoliko manje uspješnih komedija, da bi zatim odlučio da ponovi saradnju sa talentovanim britanskim glumcem. Filmski lik indijskog glumca Bakšija kojeg odlično igra Piter Selers je očigledno inspirisan filmskim likovima indijskog doktora Ahmeda el Kabira u Askvitovoj komediji The Millionairess i samim likom inspektora Kluzoa iz Edvarsovog već pomenutog Pink Pantera. Režiser Edvards je odlučio da komediju Zabava liši čvrste strukturne građe, da akcenat stavi na niz popularnih slapstick scena, dopuštajući svojim glumcima, naročito Selersu, da improvizuju po svom nahođenju. Zbog ovoga su filmski kritičari ovaj film često uspoređivali sa dijelima Žakemusa Tatija (kome pojedine scene odaju homage), i dodatno napisali mnogobrojne pohvale jer je riječ o jednom od rijetkih eksperimentalnih ostvarenja u Holivudskoj mainstream produkciji. Već sami početak filma u kojem nespretni indijski glumac Hrundi V. Bakši pravi haos na filmskom setu, jasno stavljaju do znanja o kakvom je humoru ovdje zapravo riječ i prosto poručuju publici šta ih dalje čeka. Edvards ne traži od publike da se zamara i da mozga o složenim filmskim zapletima, već da prosto uživa u bogatstvu komičnog sadržaja, koji se često događa u pozadini iliti drugom planu filmskih kadrova. Treba istaknuti nenametljiv ali dobro odrađen podtekst o podređenom i nimalo zahvalnom položaju žena u holivudskoj filmskoj mašineriji. Zanimljivo je i to da je Bakšijev filmski lik nakon premijernog prikazivanja filma Zabava naišao na oštre kritike, jer ga tumači britanski glumac pod takozvanom brownface šminkom i na taj način promoviše rasističke stereotipove. Ovome treba dodati da je indijska premijerka Indira Gandi bila oduševljena filmom i po sopstvenom priznanju često znala citirati neke od dijaloga iz filma. Bilo kako bilo, Zabava vjerovatno nije zaslužila ove kritike i zapravo velika je šteta to što predstavlja jedini film u kome su Selers i Edvards sarađivali izvan ciklusa o Pinku Panteru.

Zabava je jedna od najboljih komedija proisteklih iz kratke ali plodne režisersko-glumačke saradnje Edvards-Selers.

Datum recenzije: 22.08.2018. godine