VOZAČ (2011)

Glumci: Ryan Gosling, Carey Mulligan, Bryan Cranston, Christina Hendricks, Ron Perlman, Oscar Isaac, Albert Brooks

Režija: Nicolas Winding Refn

Scenario: Hossein Amini

Žanr: Kriminalistički/ Drama

Trajanje: 1h 40min

Neimenovani mladić (Ryan Gosling) danju radi kao auto-mehaničar i filmski kaskader, dok noću, zajedno sa vlasnikom auto-šopa Shannon (Bryan Cranston), pruža usluge vozača za bjekstvo. Ovaj povučeni vozač upoznaje novu komšinicu Irene (Carey Mulligan) i njenog sina Benicia (Kaden Leos), i rađaju se velike simpatije između njih. Irenin muž Standard Gabriel (Oscar Isaac) je u zatvoru. Shannon ubjeđuje mafijaše Berniea Rosea (Albert Brooks) i Nina (Ron Perlman) da naprave svoj tim za trke automobila i angažuju ovog ćutljivog vozača. Film je ekranizacija istoimene knjige Jamesa Sallisa.

Već početnom scenom pljačke, Nicolas Winding Refn najavljuje uzbudljivu ali i nepredvidljivu vožnju kroz ovaj neo-noar univezum. Ideja da vozač koristi woki-toki sa policijskom frekvencijom je zaista efektna, i film biva uzbudljiv i bez imalo dijaloga. Vozač je čovjek od par riječi, ako i toliko, pa se Refn svojski trudi da iscjedi koju dodatnu riječ. Odmah ga upoznaje sa komšinicom i njenim simpatičnim sinom, a likove poput Shannona koristi da saznamo više o njemu. A nekad je čak prinuđen i da upotrebi neonska svijetla da nam približi njegovo emotivno stanje.

Široki kadrovi direktora fotografije Newtona Thomasa Sigela prikazuje sve ljepote Los Anđelesa, a jednako impresivni noćni snimci, uz pomoć neonskih svjetala, plaše mračnijom stranom grada anđela. Tokom scena pljačke i same vožnje, kameru isključivo zanima ćutljivi junak i to kroz zaista inovativne kadrove. Lokacije za snimanje su lukavo odabrane i film nas tjera da nagađamo vrijeme dešavanja radnje. Nostalgična muzika nagovještava kraj 70-ih i početak 80-ih, ali moguće je da je u pitanju samo retro fazon.

Refn koristi ovaj job gone wrong koncept da istraži kriminalnu hijerarhiju LA-a. Od same elite gdje su ljudi poput Bernija i Nina, koji koriste likove poput brutalnog albanskog gangstera Cooka i površne Blanche, pa sve do dna, gdje su potrošni nesretnici poput Standarda Gabriela. Refn lukavo naglašava vozačevu prijetnju, da nas upozori na tanak fitilj svog junaka i jasno stavi do znanja da dalji događaji nisu za ljude sa slabijim stomakom. Ali režiser isto tako zna da uspori radnju i izbjegne eksploatacijsko nasilje. Ostavlja nam i vješte indikacije da ovaj maskirani junak možda i ne zna da razlikuje stvarnost od filmova. A razlozi za ovaj novonastali haos su jednostavni i možda baš zbog toga toliko uvjerljivi.

Ryan Gosling se igra sa svojim najcrnjim emocijama, ali ih uspijeva iskontrolisati. Demonstrira impresivan glumački dijapazon, od nevinog dječačkog osmjeha do zastrašujućeg sadiste. Carey Mulliganin je odličan izbor za nevoljnu Irenu. Sama šnala u kosi je dovoljno jasan razlog zašto vozač želi da joj pomogne. Komičar Albert Brooks je pravi izbor za brutalnog bosa. Bryan Cranston je odličan kao nesretni kriminalac, Oscar Isaac je takođe impresivan kao sitna riba Standard Gabriel, a raspoloženi Ron Perlman krade nekoliko scena.

Vozač traži dosta strpljenja i jači želudac ali neobičnom kombinacijom nasilja i vizuelne poezije vraća višestruko.

Datum recenzije: 07.10.2016