VELIKI LEBOWSKI (1998)

Glumci: Jeff Bridges, John Goodman, Julianne Moore, Steve Buscemi, David Huddleston, John Turturro

Režija: Ethan I Joel Coen

Scenario: Ethan I Joel Coen

Žanr: Komedija/ Kriminalistički/ Misterija

Trajanje: 1h 57min

Ranih 90-ih, dvojica plaćenika (Mark Pellegrino i Philip Moon) upadaju u stan Jeffriju Lebowskom, pretuku ga i traže od njega pare koje njegova žena Bunny Lebowski (Tara Reid) duguje zelenašu i pornografskom mogulu Jackiju Treehornu (Ben Gazzara). Kada shvate da su ga pobrkali sa milionerom Jeffrey Lebowski (David Huddleston) i da on nema tih para, oni ukradu njegov tepih. Jeffrey, čiji je nadimak "Dude", nakon savjetovanja sa dvojicom prijatelja sa kuglanja Walterom Sobchakom (John Goodman) i Donnijem Kerabatsosom (Steve Buscemi), odluči da zatraži odštetu od imenjaka milionera. Dude odlaza kod imenjaka i kada shvati da nema ništa od para, pri izlasku na prevaru nagovori njegovog slugu Brandta da uzme tepih. Nekoliko dana kasnije milioner Lebowski kontaktira Dudea i govori mu da je Bunny kidnapaovana i traži od njega da odnese novac sa otkupninom. Nedugo zatim kontaktira ga i milionerova ćerka Maude (Julianne Moore) koja kaže da ga mora pod hitno vidjeti.

Nakon uvoda u kojem narator filma Sam Elliott opisuje Jeffrija kao običnog, ali veoma lijenog čovjeka, gledamo zabavnu sekvencu kuglanja. Stiče se utisak da braća Coen pokušavaju da nas zavaraju da je kuglanje glavni dio radnje filma. Naprotiv, kuglana je samo mjesto gdje oni okupljaju svoju neprilagođenu skupinu junaka. Kidnapovanje i nezaobilazni detektivski posao koji ovdje obavljaju Jeffrey i Walter, svakako podsjeća na romane Raymonda Chandlera i poznate noar filmove prošloga vijeka. Međutim dok je motiv ovih junaka uvijek smrtno ozbiljan, skromni junak ove priče nesvjesno pokreće cjeli niz neočekivanih događaja, samo zato što je neko urinirao po njegovom tepihu. Radnja se lukavo kreće kroz mnoge dijelove Los Anđelesa ali i kroz različite socijalne klase društva. Jedan od osumnjičenih je učenik 9. razreda. Jeffrey usput upoznaje veoma širok spektar živopisnih likova. Najveći uspjeh filma je svakako sposobnost režisera da svi ovi likovi budu dio svrsishodne cjeline, ali i da na kraju osjetimo da se ispod svih ovih nevjerovatnih dešavanja prožima topla ljudska priča. Braća su se odlično snašla i u snimanju nadrealnih scena gdje im je dosta pomogao direktor fotografije Roger Deakins. Svi simboli koje vidimo u Jeffrijevim snovima su već viđeni u prethodnim scenama. Interesanta je i sličnost filma sa Kerolovom Alisom u zemlji čuda. Treba još pohvaliti odličan izbor muzike.

Braća Coen znaju da jedna loša uloga može da otjera gledaoce iz ovog filmskog svijeta i zato pažljivo biraju glumca za svaku ulogu. Jeff Bridges daje možda i najbolju ulogu svoje karijere. John Goodman je odlično skinuo temperamentnog vijetnamskog veterana Waltera Sobchaka, Julianne Moore se odlično snašla kao erotska umjetnica, dok je Steve Buscemi dobar izbor za krhkog Donnija. Treba pomenuti i ostatak glumačke ekipe koji se pobrinuo za sjajne minijature. Prednjači John Turturro kao pedofil Jesus Quintana a u stopu ga prate Sam Elliott kao misterioni stranac, koji je ujedno i narator filma, Philip Seymour Hoffman kao odani sluga, Ben Gazzara kao pornografski mogul Jackie Treehorn i Leon Russom kao žestoki šef policije.

Veliki Lebowski odlično ismijava tvrdokorne detektivske trilere ali isto tako i zabavlja originalnim i izrazito maštovitim humorom.

Datum recenzije: 28.12.2016
Poster filma: By Distributed by Gramercy Pictures, Link