TIŠINA (2016)

Glumci: Andrew Garfield, Adam Driver, Tadanobu Asano, Ciarán Hinds, Liam Neeson, Yôsuke Kubozuka

Režija: Martin Scorsese

Scenario: Jay Cocks, Martin Scorsese

Žanr: Avantura/ Drama/ Istorijski

Trajanje: 2h 41min

Italijanski jezuitski sveštenik, Alessandro Valignano (Ciarán Hinds), saznaje da se portugalski jezuitski sveštenik u Japanu, Cristóvão Ferreira (Liam Neeson), odrekao svoje vjere. Dvojica Ferreirinih mladih učenika, sveštenici Sebastião Rodrigues (Andrew Garfield) i Francisco Garupe (Adam Driver), odlaze u Japan da ga pronađu. Brzo upoznaju Kichijira (Yôsuke Kubozuka), japanskog ribara koji pristaje da im bude vodič. Tišina je ekranizacija istoimene knjige, japanskog autora Shūsakua Endōa.

Tišina je dugogodišnji Scorseseov projekat u kojeg je on očigledno uložio dosta truda. Zajedno sa scenaristom Jajom Cocksom i istraživačem Marionom Powellom, dobro se upoznao sa ovim periodom japanske istorije. Martin Scorsese koristi kratak početak da nas vrati u Portugal iz XVII vijeka i prozbori koju uvodnu riječ o odnosu Japana prema hrišćanstvu. Takođe, Scorsese koristi ove kadrove da prikaže jaku vjeru mladog sveštenika Rodrigueza, na početku ovog dugog putovanja. Samo putovanje dvojice portugalskih jezuitskih sveštenika je dobrim dijelom izraženo kroz lijepu fotografiju Rodriga Prieta. Početni kadrovi Portugala i lijepe nautičke scene djeluju poput umjetničkih slika i imaju dominantu plavu boju. Nakon ulaska u Japan i dolaska protivnika hrišćanstva, kadrovi dobijaju izraženu žutu boju, koja dosta podsjeća na japanske slike iz Edo perioda.

Odmah nakon stupanja na tlo Japana, postaje nam jasan odnos njihove vladajuće strukture prema hrišćanstvu, dok siromašne i napaćene japanske seljake privlači ideja o raju. Scorsese ne čeka puno da stavi vjeru svojih junaka na kušnju i Tišina brzo postaje serija rigoroznih vjerskih testova. Mladi sveštenici su prisiljeni da gledaju mučenje ljudi koje je prouzrokovano njihovom pojavom. Scorseseovi junaci ponekad pokleknu ali pomoć im stigne sa neočekivanih mjesta. Lik Kichijira je tu da podmuklo testira vjeru mladog sveštenika ali i da dovede u pitanje hrišćansko načelo praštanja. Kontrast prelijepe prirode i svirepog mučenja je veoma efektan. Koriste se jednostavni i odlično promišljeni kadrovi, uz rijetke i veoma efektne promjene dinamike. Nekonvencionalna kompozicija Kima Allena i Kathryn Kluge je svedena na minimum, dominiraju ambijentalni zvuci prirode, poput cvrčaka i talasa. Scorsese znalački koristi ovu tišinu da što bolje prenese vjerske patnje sveštenika, ali i da naglasi impresivno šaptanje naratora filma. Sveštenika Ferreiru je svakako vrijedilo čekati i treba pohvaliti odličan dijalog između njega i sveštenika Rodrigueza, a zadnji kadar filma je Scorseseova ideja. Najveća zamjerka ide na račun dužine trajanja filma.

Andrew Garfield i Adam Driver odlično prenose muke mladih jezuitskih sveštenika, dok Liam Neeson izvrsno koristi malu minutažu. Treba pohvaliti Yôsukea Kubozuka u ulozi Kichijira.

Tišina je neosporno dobar film koji se na veoma hrabar način hvata u koštac sa kompleksnim religijskim pitanjima i ima dovoljno mudrosti da svakom strpljivom gledaocu dopusti sopstveno tumačenje.

Datum recenzije: 01.04.2017. godine