SMRTONOSNI POLJUBAC (1955)

Glumci: Ralph Meeker, Albert Dekker, Paul Stewart, Juano Hernandez, Wesley Addy, Nick Dennis, Maxine Cooper, Gaby Rodgers, Jack Elam

Režija: Robert Aldrich

Scenario: A. I. Bezzerides

Žanr: Kriminalistički/ Noar/ Misterija

Trajanje: 1h 46min

Mike Hammer (Ralph Meeker) je losanđeleski detektiv koji se specijalizovao za slučaje razvoda. Jedne noći ispred njegovog auta izleće Christina (Cloris Leachman), nepoznata žena koja je najvjerovatnije pobjegla iz lokalne psihijatrijske bolnice. Njihov kratak razgovor prekida grupa kriminalaca koja ubija Christinu. Mike uspjeva da se izvuče i započinje sopstvenu istragu. Jedini trag su mu žrtvine poslednje riječi da je ne zaboravi a jedina pomoć mu je sekretarica i ljubavnica Velda (Maxine Cooper) i dobronamjerni auto mehaničar Nick (Nick Dennis). Mike brzo dolazi do stana Christinine bivše cimerice Lily Carver (Gaby Rodgers). Policija na čelu sa pukovnikom Pattom Murphijem (Wesley Addy) upozorava detektiva Majka da mora da sarađuje. Smrtonosni Poljubac je ekranizacija istoimene knjige Mikija Spillanija. Autor knjige je razočaran Aldrichovim filmom.

Robert Aldrich i direktor fotografije Ernest Laszlo prave izvrstan uvod u radnju filma. Mađareva kamera dobro hvata misterioznost i dinamiku ovog susreta a zatim vješto krije indentitet nekoliko kriminalaca spuštajući fokus kadra na njihove cipele. Vrisak umiruće žene i njene poslednje riječi brzo ulaze u podsvjest gledalaca i zahtjevaju detektivsku istragu. Majkova istraga vješto prolazi kroz mračne ulice grada anđela, preko bokserskih dvorana i auto servisa pa sve do raskošnih vila. Velma dobro opisuje ovu istragu kao potragu za niti, koji zatim postaje konac pa klupko koje se zatim neizbježno mota oko Majkovog vrata. Odličan scenario A. I. Bezzeridesa je pun dobro okarakterisanih likova i zanimljivih preokreta koje Aldrich dobro dozira i bez problema drži veliko interesovanje kod publike. Protagonista je žestok, snalažljiv ali i beskrupulozan detektiv koji svojom istragom dovodi živote drugih u opasnost. Dok su neki od njih svjesni opasnosti kojom se izlažu, drugi ne znaju u šta se tačno upliću. Zanimljive scene sa tajanstvenom kutijom su ostavile veliki uticaj na ovaj žanr i na filmove mnogih eminentnih režisera. Opšti utisak filma kvari nekoliko nepotrebnih teatralnih scena uz pomalo pretjerane muzičke zvukove. Treba pohvaliti odličnu filmsku podlogu kompozitora Franka DeVola i dobar izbor pjesme I'd Rather Have The Blues, Nat King Cola.

Režiser je imao sreće i producenti se nisu mješali u njegovu viziju Spillanijeve knjige. Nakon izlaska film je oštro kritikovan zbog nasilja i Kefauver komisija je ocjenila da film kvari mlade gledaoce. Aldrich je protestvovao ovim zaključima komisije. Takođe, očigledno je da Smrtonosni Poljubac igra na kartu hladnoratovske anksioznosti vezane za atomsku energiju.

Ralph Meeker daje izvrstan portret ciničnog i amoralnog detektiva. Cloris Leachman se odlično snalazi u svom glumačkom debiju, a Maxine Cooper dobro igra detektivovu sekretaricu. Treba pohvaliti izvedbe suzdržanog mafijaškog šefa Paula Stewarta, simpatičnog automehaničara Nicka Dennisa, preplašene Gaby Rodgers i kriminalca Jacka Elama.

Smrtonosni Poljubac je odličan nihilistički noar film sa zanimljivom i dobro doziranom implementacijom elemenata naučno fantastičnog filma.

Datum recenzije: 27.02.2017. godine
Poster filma: By The poster artist isn't known. The film was distributed by United Artists. - http://www.impawards.com/1955/kiss_me_deadly_xlg.html, Public Domain, Link