SMANJIVANJE (2017)

Izvorni naslov: Downsizing
Žanr: Komedija/ Drama/ Naučna Fantastika
Režija: Aleksander Pejn
Scenario: Aleksander Pejn, Džim Tejlor
Producent: Mark Džonson, Aleksander Pejn, Džim Tejlor
Glumci: Met Dejmon, Kristof Valc, Hong Čau, Kristen Vig, Rolf Lasgard
Muzika: Rolf Kent
Kamera: Fedon Papamičel
Montaža: Kevin Tent
Izdavačka kuća: Paramount Pictures
Studio: Ad Hominem Enterprises
Trajanje: 2h 15min
Zemlja: SAD
Jezik: Engleski
Budžet: $68 Milliona
Zarada: $
Rejting: R

  

       U bliskoj budućnosti Pol Safranek (Met Dejmon) i njegova žena Odri (Kristen Vig), se odlučuju na revolucionarni i nepovratni proces smanjivanja, koji višestruko umanjuje veličinu ljudskog tijela. Taj isti proces su prošli njihovi prijatelji Dejv (Džejson Sudejkis) i Kerol (Maribet Monro), koji sada žive u velikom luksuzu u eksperimentalnoj ljudskoj zajednici za ove takoreći male ljude, Leisureland. Odri se predomisli u poslednji tren i ostavi muža Dejva da sam prođe proces smanjivanja i ode u Leisurelsnd. Mrzovoljni Pol uglavom sam vrijeme provodi u svojoj novoj i luksuznoj vili, sve dok ne upozna svog komšiju, Srbina Dušana Mirkovića (Kristof Volc) i njegovog prijatelja i kapetana borda, Jorosa Konrada (Udo Kir). Na jednoj zabavi koju organizuje Dušan, Pol upoznaje spremačicu koju je vijetnamska vlada smanjila protiv njene volje, Ngok Lan Tran (Hong Čau).

       Američki režiser, scenarista i producent Aleksander Pejn je isključivo poznat po dramama sa neobičnim i takoreći gorkim smislom za humor, poput filmova Sve O Šmitu i Najvažniji Dan, tako da je vijest o tome da planira da snimi svoj prvi načno-fantastični film, iznenadila i zatekla njegove fanove. Tokom svoje višegodišnje pauze između filmova Stranputice i Potomci, Aleksander Pejn i njegov nezaobilazni saradnik, scenarista i producent Džim Tejlor, nisu sjedili skrštenih ruku, nego su naprotiv, dvije i pol godine naporno radili na scenariju za film Smanjivanje. Pejn i Tejlor su planirali da snime ovu naučno-fantastičnu satiru odmah poslije filma Stranputice, ali su ipak odlučili da prednost daju filmovima Potomci i Nebraska.

       Već u početnim kadrovima filma Smanjivanje naslućujemo da se autori nisu previše zamarili takozvanim naučno-fantastičnim aspektima filma, već da su iskoristili ovaj koncept kako bi dobro zabavili publiku ali isto tako, iskritikovali moderno društvo željno lagodnog života. Najbolji primjer je Polov prijatelj, Srbin Dušan, kojem je ilegalan biznis omogućio da uživa u svim blagodetima koje novac može da pruži, a za kojima Pol toliko žudi. Sam proces smanjivanja ljudskog tijela do veličine malog prsta na ruci, nije nikako objašnjen već se traži od publike da ga prihvati ovakvim kakav jeste. Scena emotivnog grljenja dvojice naučnika i međusobne čestitke na uspjehu, nisu dovoljne da nas potpuno ubjedi u ovaj epohalan uspjeh. Smanjivanje posjeduje elemente distopijskog filma u kojima njegove aktere fascinira život u novoj eksperimentalnoj zajednici u kojoj takoreći njihova ušteđevina daleko više vrijedi i u kojoj mogu sebi da priušte mnoge stvari koje do sada nisu mogli, da bi zatim otkrili drugu stranu medalje. Režiser Pejn je sa pravom optužen od strane filmskih kritičara da je izgubio fokus tokom snimanja filma. Dok je prva polovina filma u kojoj saznajemo razloge zbog kojih porodica Sagranek želi da se smanji, a i vidimo sam proces smanjivanja, iole dobro objašnjena, u drugom djelu filma dominira komedija, koja često izgura sva detaljnija i preko potrebna objašnjenja ove novonastale ljudske zajednice. Publiku će dobro zabaviti iskrena i odvažna Vijetnamka Mej, ali ih to neće sprječiti da postavi mali milion dodatnih pitanja vezanih za ovo ekstremno umanjenje ljudskog tijela, život u novonastaloj zajednici i naročito odnos ovih minijaturnih ljudskih stvorenja sa njihovih gigantskim sunarodnjacima. Kratke televizijske vijesti koje rijetko vidimo, kao i usputne rasprave aktera u baru ili autobusu nisu dovoljne da nam kvalitetno opišu odnos ovih ljudi, koji se odjednom toliko razlikuju. Sa druge strane, Pejn i Tejlor uspjevaju da pokažu zanimljivu ljudsku romansu, bitnost ljudske solidarnosti i činjenicu da smo svi jednaki, bez obzira na veličinu ili na materijalni status.

       Met Dejmon (Marsovac: Spasilačka Misija, Elizijum, Zaraza) opet pokazuje da jednako uspješno može da igra filmske heroje kao i uštrogljene i obične ljude. Kristof Volc (Spektra, Prokletnici, Đangova Osveta) i Hong Čau (Inherent Vice) su veoma zabavni u svojim ulogama, a treba pohvaliti Kristen Vig (Mama!, Marsovac: Spasilačka Misija, Djeveruše) i raspoložene Evropljane, kultnog njemačkog glumca Udu Kira (Melanholija, Blejd, Kroz Talase), Šveđana Rolfa Lasgarda (Čovjek Zvani Ove, Nakon Vjenčanja) i malo poznatu Norvežanku, Ingjerd Egeberg.

       Smanjivanje je uglavnom zabavan i na momente intrigantan naučno-fantastični film koji će razočarati okorjele ljubitelje ovog žanra ali koji će ih dobro zabaviti i ponekad ipak natjerati na razmišljanje.

 


Preporuka sličnih filmova:





Datum recenzije: 06.01.2018. godine
Poster filma: By Paramount Pictures - http://www.imdb.com/title/tt1389072/?ref_=nv_sr_1, Penggunaan wajar, Link