SCHINDLEROVA LISTA (1993)

Glumci: Liam Neeson, Ben Kingsley, Ralph Fiennes, Caroline Goodall, Jonathan Sagall, Embeth Davidtz

Režija: Steven Spielberg

Scenario: Steven Zaillian

Žanr: Biografija/ Drama/ Istorijski

Trajanje: 3h 15min

Tokom drugog svjetskog rata u Krakovu, Njemci su prisilili lokalne poljske jevreje u prenatrpane geto zajednice. Oskar Schindler (Liam Neeson) dolazi u grad i pokreće fabriku emajlirane opreme. Upravljanje fabrikom povjerava jevrejskom računovođi Itzhaku Sternu (Ben Kingsley). Schindler zapošljava jevrejske radnike, u što većem broju, kako bi ih spasao transportovanja u koncentracione logore. Potporučnik njemačke vojske Amon Göth (Ralph Fiennes) dolazi u grad da nadgleda izgradnju koncentracionih kampova Płaszów. Schindler pokušava da održava prijateljstvo sa dvije zaraćene strane. Schindlerova Lista je ekranizacija knjige Schindlerova Arka, autora Thomasa Keneallija.

Steven Spielberg je američki režiser koji je zbog svog jevrejskog porjekla, veoma emotivno doživio knjigu Schindlerova Arka i zaista se potrudio da od ovog književnog djela, napravi jedno monumentalno filmsko ostvarenje. Steven Spielberg je izjavio da je za njega boja ustvari simbol života, a da je holokaust ustvari život bez svjetla i zbog toga ovaj film mora da bude crno-bijeli. On je zajedno sa direktorom fotografije Januszom Kaminskim upotrebio crno-bijelu fotografiju, da prije svega dobije potreban osjećaj ozbiljnosti, koji ova tematika svakako zahtjeva. Schindlerova Lista samo u nekoliko scena povuče ka komediji, poput one u kojoj nevjerni Schindler poručuje svojoj ženi, na sebi svojstven način, da pakuje kofere. Takođe, impresivni dokumentaristički crno-bijeli kadrovi Janusza Kaminskog su dali ovom filmu osjećaj bezvremenosti.

Scenarista filma Steven Zalian na veoma uvjerljiv način prikazuje transformaciju, njemačkog ratnog profitera Oskara Schindlera, u dobronamjernog čovjeka koji pokušava da spasi što je moguće više poljskih jevreja. Treba obavezno pomenuti scenu sa nesretnom djevojčicom u crvenom kaputu. Kontrast njenog obojenog kaputa u ovom mračnom crno-bijelom svijetu je svakako upečatljiv prizor za Schindlera, ali i nezaboravan prizor za svakog gledaoca. Spielberg je izjavio da ova scena zapravo predstavlja sve visoke predstavnike u američkoj vladi, koji su znali za holokaust, jer je bio očigledan poput ove curice u crvenom kaputu, ali nisu ništa uradili da ga zaustave. Schindlerova Lista uglavnom iskreno pokazuje postupke svog naslovnog junaka, jer je ovaj rođeni Njemac zaista za vrijeme drugog svjetskog rata trošio velike sume svog novca, samo da pomogne zakletim protivnicina njemačkog režima.

Steven Spielberg koristi sitne vinjete da pokaže šta su sve njegovi pretci, bili prisiljeni da trpe od strane Njemaca. Svaka od ovih kratkih scena je vješto implementirana u radnju filma i ne dozvoljava gledaocu emocionalno olakšanje. Vidimo alkoholisane naciste kako se zabavljaju, odsjecanjem pramenova kose ostarjelim jevrejima, ali i surovog SS oficira Amona Götha, koji ubija pripadnike Jevrejskog naroda, kad god mu se to prohtje. Brzo shvatamo da je gotovo svaka naredna scena teža od prethodne i da se autor ovog filma poistovjećuje sa svim patnjama, kojima su bili izloženi njegovi pretci. Spielberg koristi jecajuću violinu Itzhaka Perlmana i gradi svojevrsnu kulminaciju užasa u jednu od najemoticnijih scena filma, smještenu u takozvanom vozu holokausta. Treba pohvaliti veoma lijep epilog filma, u kojem preživjeli Schindlerovi Jevreji odaju počast preminulom Njemcu.

O zamjerkama Schindlerovoj Listi je pomalo nezahvalno pa čak i neumjesno pričati, ali ih svakako treba pomenuti. Ako je vjerovati jednom popularnom mitu o Oskaru Schindleru, ovaj njemački ženskaroš je uglavnom ženske osobe stavljao na svoju listu, a takođe sav trud i značaj njegove supruge Emilie, je potpuno ignorisan.

Kasting glumaca je bezprijekorno odrađen. Liam Neeson pravi izvrsnu transformaciju od halapljivog biznismena do zabrinutog i dobronamjernog čovjeka, Ben Kingsley odlično skida smirenost i intelekt jervrejskog računovođe, a Ralph Fiennes je zaista briljantan u ulozi nacističkog sadiste. Treba pohvaliti još između ostalih i Caroline Goodall, Jonathana Sagalla i Embeth Davidtz.

Schindlerova Lista je neupitno remek-djelo sedme umjetnosti i vječni podsjetnik na užase nacističkog režima.

Datum recenzije: 12.07.2017. godine