RAZJARENI BIK (1980)

Glumci: Robert De Niro, Joe Pesci, Cathy Moriarty, Nicholas Colasanto, Theresa Saldana, Frank Vincent

Režija: Martin Scorsese

Scenario: Paul Schrader, Mardik Martin

Žanr: Biografija/ Drama/ Sport

Trajanje: 2h 4min

Početkom 40-ih godina prošloga vijeka, bokser Jake LaMotta (Robert De Niro), pokušava da se probije do bokserske titule srednje kategorije. Nakon prvog poraza, njegov brat Joey (Joe Pesci) ga ubjeđuje da pristane na pomoć koju nudi Salvy Batts (Frank Vincent), u ime mafijaškog bossa Tommija Coma (Nicholas Colasanto). Jake ne želi da čuje za ovaj vid pomoći i ubjeđen je da će sam doći u priliku da se bori sa bokserskim šampionom srednje kategorije Sugar Ray Robinsonom (Johnny Barnes). Jake upoznaje mladu djevojku Vikki (Cathy Moriarty), sa kojom ulazi u vezu, iako je već oženjen. Razjareni Bik je ekranizacija knjige Razjareni Bik: Moja Priča, autora Jakea LaMotte, Josepha Cartera i Petera Savagea.

Usporen snimak LaMottinog zagrijavanja u ringu, popraćen laganom muzikom, je svakako impresivan početak ove bokserske biografije. Scenaristi Paul Schrader i Mardik Martin su odradili odličan posao prilikom odabira materijala i tokom dva sata trajanja, Razjareni Bik se uspješno dotiče svih bitnih djelova, LaMottine duge bokserske karijere. Scorsese pravi dobru odluku i ubacuje porodične snimke boksera, popraćene LaMottinim poduhvatima, da prikaže mnoge podvige, koji inače nebi mogli stati u film. LaMottin uspon do izazivača za titulu bokserskog šampiona srednje kategorije je uvjerljivo odrađen. Brzo postaje jasna bokserova nezasita želja za pobjedama i dokazivanjem. Same borbe u ringu su impresivno odrađene korištenjem kamere iz ruke, uz vještu implementaciju usporenih snimaka i odmjerenih zumova. U koreografiju borbe je uloženo dosta truda što se i primjeti, a muzika je svedena na minimum da bi se jasno čuli zvuci udaraca. Treba istaknuti impresivan kadar u kojem vidimo krv kako kaplje sa sajle oko ringa.

Scorsese izbjegava jeftine tenzije koje idu uz borbu za titulu i u stopu prati svog problematičnig protagonistu. LaMottin auto-destruktivni bijes polako ali sigurno uništava svaku vezu sa ljudima oko sebe. Početni LaMottin razgovor sa bratom, u kojem traži od njega da ga udari, daje jasan uvod o karakteru ovog boksera. Upoznavanje sa mladom lokalnom ljepoticom Vicky, izvlači malo kavaljerstva iz njega, ali kasnije samo naglašava njegovu posesivnu ljubomoru. Treba pohvaliti nekoliko odličnih usporenih snimaka sa ovom mladom ljepoticom, koji daju potreban kontrast ovoj surovoj bokserskoj biografiji. Ekipa filma nema namjeru da zažmiri na kontraverzni dio LaMottine biografije. Razjareni Bik odvažno pokazuje da je LaMotta svoje bokserske vještine primjenjivao i van ringa. Takođe film se na veoma interesantan način bavi periodom LaMottinog života nakon završetka bokserske karijere. Ističe se zaista impresivna scena bokserovog pokajanja u zatvoru.

Bokserovi dodiri sa mafijom su dobro dozirani i daleko zrelije odrađeni nego u sličnim filmovima, a Chapmanovi veoma kvalitetni usporeni snimci vješto uspostavljaju autoritet ovih kriminalaca. Italijansko-američke mafijaške grupe su pomagale svojim sunarodnjacima i na taj način dobijali njihovu naklonost ali i opravdanje da kasnije zatraže mnoge usluge. Martin Scorsese će kasnije elaborirati ovu tematike u svom remek-djelu Dobri Momci. Sa druge strane, Razjareni Bik nije bez svojih sitnih zamjerki, poput nepotrebnih životinjskih krikova, tokom LaMottinog i Robinsonovog bokserskog duela.

Robert De Niro je zaista briljantan u ulozi animalnog boksera. Glumac je trenirao zajedno sa LaMottom, čak i odradio nekoliko profesionalnih borbi tokom pripreme za ulogu. Takođe je pristao na rigorozan prehrambeni režim kako bi što bolje dočarao LaMottin život nakon povlačenja iz boksa. Joe Pesci se vrlo dobro nosi sa njim, dok se debitantkinja Cathy McCarthy odlično snašla u ulozi bokserove supruge. Treba pohvaliti veoma uvjerljive filmske mafijaše Franka Vincenta i Nicholasa Colasanta.

Razjareni Bik je neosporno kvalitetan i važan film koji opradano zauzima svoje mjesto u filmskom panteonu.

Datum recenzije: 01.04.2017. godine