PUTEVI DROGE (2000)

Glumci: Michael Douglas, Don Cheadle, Benicio Del Toro, Dennis Quaid, Catherine Zeta-Jones

Režija: Steven Soderbergh

Scenario: Stephen Gaghan

Žanr: Kriminalistički/ Drama/ Triler

Trajanje: 2h 27min

U Meksiku, policajac Javier Rodriguez (Benicio del Toro) i njegov partner Manolo Sanchez (Jacob Vargas) zaustavljaju transport trgovine drogom i hapse umješane. General Salazar (Thomas Milian) zapošljava Rodrigueza i daje mu instrukcije da obavi hapšenje Francisca Floresa (Collins), ozloglašenog ubice Tijuana kartela, kojeg vode braća Obregón, Juan (Benjamin Bratt) i Pablo (Jsu Garcia). U međuvremenu sudija Robert Wakefield (Michael Douglas) je imenovan za šefa predsjedničke kancelarije za suzbijanje narkotika. Roberta upozorava njegov prethodnik, general Ralph Landry (James Brolin), da je ovo ustvari borba koju ne mogu da dobiju. Stvari se dodatno komplikuju za ovog sudiju, kada njegovu ćerku Caroline (Erika Christensen), njen momak Seth (Topher Grace) uvede u svijet droge. Takozvana treća priča je smještena u San Diego, gdje tajni agenti DEA, Montel Gordon (Don Cheadle) i Ray Castro (Luis Guzmán), hapse visokorangiranog mafijaškog dilera Eduarda Ruiza (Miguel Ferrer). Ruiz na saslušanju pristaje da svjedoči protiv svog šefa, narko lorda Carla Ayale (Steven Bauer). Ayala je najveći distributer narkotika za braću Obregón, u Americi. Ayalina trudna žena Helena (Catherine Zeta-Jones) saznaje za muževljevu pravu profesiju od njegovog poslovnog saradnika, Arniija Metzgera (Dennis Quaid). Helena uzima stvar u svoje ruke i zapošljava ubicu Francisca Floresa (Clifton Collins, Jr), da eliminiše Eduarda Ruiza.

Putevi Droge je baziran na uspješnoj britanskoj televizijskoj seriji istog naziva, koju je napisao Simon Moore. Moorova priča, sa kraja 80-ih godina prošloga vijeka, se bavila sa međunarodnim krugom ilegalne trgovine drogom, ali kroz tri međusobno povezane priče. Priča prati sve učesnike, od afganistanskih i pakistanski uzgajivača i dilera, preko njemačkih takođe dilera, pa sve do krajnih korisnika u ovom lancu, britanskih narkomana.

Američki režiser i direktor fotografije Steven Soderbergh se drži Moorove provjerene formule i istražuje rat protiv trgovine droge iz nekoliko perspektiva. Scenarista filma Stephen Gaghan je obavio odličan posao i vidimo zanimljive portrete mnogih aktera ove borbe. Pored naravno samih korisnika, vidimo dilere, policajce raznobojnih uniforma ali i političare. Interesantno je vidjeti sudiju Roberta Wakefielda, koji se aktivno bori protiv droge, dok upravo njegova rođena ćerka, inače odličan đak, ima velikih problema sa ovim porokom. Soderbergh koristio isključivo prirodnu svjetlost, koja uz čestu tehniku kamere iz ruke, doprinosi realizmu mnogih teških scena koje gledamo. Mnogi prizori, poput razuzdani tinejdžera narkomana ili scena kidnapovanja, su daleko uvjerljiviji nego što bismo to željeli. Muzika Cliffa Martineza je svedena na minimum da se dobije osjećaj bliskosti sa svim ovim ljudima, a režiser pametno ostavlja svakog gledaoca da donese sopstvene zaključke o ovom ratu protiv droge i svim njegovim akterima. Soderbergh i scenarista Gaghan su bazirali mnoge likove iz filma po stvarnim ličnostima, a takođe su se konsultovali sa američkom DEA i carinicima na američko-meksičkoj granici, koji su im pomogli da film bude koliko je god moguće autentičan.

Steven Soderberg je sam obavio posao direktora fotografije pod uobičajenim pseudonimom Petera Andrewsa. Na svakoj od ovih priča je primjenio različit set boja, tako da publika nema nikakvih problema da razlikuje ove priče. Priča o sudiji Wakefieldu ima dominantnu plavu boju da se naglase tužne emocije, priča o porodici Ayala je veoma svijetla i ispunjena primarnim bojama, prije svega crvenom, i dobro se podudara sa glamuroznim ali ispraznim životom Helene Ayale. Takozvana meksička priča djeluje gruba, uzavrela i pomalo pohabana da što vjernije prikaže robusne meksičke predjele i zakrčene meksičke gradove.

Kasting je odrađen bez greške i svi glumaci su iskoristili ukazanu priliku. Michael Douglas je odličan u ulozi konzervativnog sudije koji je toliko okupiran borbom protiv droge, da zapostavlja sopstvenu porodicu. Benicio del Toro daje izvrstan portret poštenog policajca koji daje sve od sebe da se nosi sa svepristnom korpupcijom. Catherine Zeta-Jones je takođe veoma dobra u ulozi snalažljive supruge narko lorda, isto kao i Don Cheadle u ulozi agenta DEA, i Dennis Quaid kao stručni saradnik, već pomenutog narko lorda. Veliko je iznenađenje vidjeti nekadašnju zvijezdu špageti vesterna, Tomasa Miliana, u ulozi generala Artura Salazara. Salazar je inače baziran na meksičkom generalu Jesúsu Gutiérrezu Rebollu, kojeg je tajno potplaćivao, šef ozloglaženog meksičkog kartela Juarez, Amado Carrillo Fuentes. Treba istaknuti još čitavu ekipu raspoloženih glumaca, poput Jamesa Brolina, Alberta Finnija, Stevena Bauera, Amy Irving, Luisa Guzmána, Miguela Ferrera, Petera Riegerta, Benjamina Bratta, Viole Davis i dobar debi zvijezde televizijske serije Lude 70-e, Tophera Gracea.

Putevi Droge je impozantno filmsko ostvarenje koje zasigurno ostavlja dubok trag u ovoj filmskoj tematici.

Datum recenzije: 12.07.2017. godine