PROMETEJ (2012)

Glumci: Noomi Rapace, Michael Fassbender, Guy Pearce, Idris Elba, Logan Marshall-Green, Charlize Theron

Režija: Ridley Scott

Scenario: Jon Spaihts, Damon Lindelof

Žanr: Avantura/ Misterija/ Naučna Fantastika

Trajanje: 2h 4min

2089. godine arheolozi Elizabeth Shaw (Noomi Rapace) i Charlie Holloway (Logan Marshall-Green) pronalaze zvjezdanu mapu, identičnu onoj iz nekoliko različitih drevnih kultura. Oni tumače ovo kao poziv od strane "Inžinjera", humanoidnih vanzemaljaca za koji se vjeruje da su preteča ljudskog roda. Peter Weyland (Guy Pearce), ostarjeli generalni direktor Weyland Corporation, finansira ekspediciju i obezbjeđuje svemirski brod Prometej. Posada broda putuje u posebno dizajniranim spavaćim kapsulama, pod nadzorom androida Davida (Michael Fassbender). Direktor misije je Weylandova ćerka Meredith Vickers (Charlize Theron), a kapetan broda je Janek (Idris Elba). U decembru 2093. godine, posada Prometeja sleće na daleki mjesec LV-223 i započinje svoju istragu. Prema riječima režisera filma Ridlija Scotta, Prometej se dešava u istom univerzumu kao i Osmi Putnik, ali se bavi sopstvenom mitologijom i idejama.

Uvod Prometeja će se sigurno dopasti svakom ljubitelju naučne fantastike. Nakon nekoliko prelijepih pejzaža, kamera Dariusa Wolskog, izoštrava svoj fokus na svemirski brod. Odmah postaje očigledno da je scenograf Arthur Max, uložio dosta truda u Prometejev izgled. Njegov impozantni eksterijer je popraćen jednako zanimljivim interijerom. Osvjetljenje u kontrolnim sobama je prigušeno, da dođe do izražaja zanimljiva 3D mapa, a Scottov stari saradnik, Janty Yates, se pobrinuo za inovativan izgled svemirskih odjela posade. Ridley Scott takođe koristi uvod filma da oda počast Leanovom Lawrencu Od Arabije i Kubrickovoj Svemirskoj Odiseji 2001. Sam lik androida Davida ima dosta sličnosti sa Leanovim enigmatičnim i neprilagođenim junakom.

Scenaristi Jon Spaihts i Damon Lindelof, posuđuju neke dijelove iz O'Bannonovog originalanog scenarija, poput nepogrešive ideje da posada preferira novac, naspram svih naučnih otkrića. Isto tako, ovaj dvojac uvodi dosta toga novog u franšizu Osmog Putnika. Ideja o identičnim slikama pronađenim od strane različitih civilizacija, očigledno inspirisana von Dänikenovom knjigom Sjećane Na Budućnost, itekako pije vode. Početni govor Petera Waylanda o njegovom interesovanju za smisao života, nameće filmu ovu, a sa njom i mnoge druge kompleksne teme. Centralna tema filma, posuđena iz Grčke mitologije, je ljudski prkos njegovim kreatorima, bogovima i kazna koju za to plaćaju. Po riječima scenariste filma Damona Lindelofa, Prometej kroz sam lik svoje junakinje, Elizabeth Shaw, postavlja interesantno pitanje, da li naučna saznanja i vjera u Boga mogu zajedno da postoje. Tema vještačke inteligencije je odlično odrađena kroz paralelan odnos bogova prema ljudima i ljudi prema njihovim kreacijama, androidima. Ridley Scott se vješto igra sa ovim složenim temama i našom željom da ih razumjemo. Otkriva nam samo dio i pušta da spojimo preostale tačke u potpunu sliku. Najbolji primjer je vizuelno impresivna scena inžinjerske mape, gdje utisak prostranosti svemira, prebrzo prekida android David. Prvi susret ljudi sa vazemaljskom vrstom je namjerno odrađen cliche scenom, koja je baš zbog toga, učinkovita. Scott se ne trudi previše da sakrije neke zaplete, ali su oni svejedno zanimljivi, a za treći čin filma je pripremio pregršt uzbudljivih momenata, od kojih će neki biti prevelik zalogaj za prosječnog filmofila.

Noomi Rapace se pokazala kao vrlo dobar izbor za novu heroinu serijala, vjernicu pred veoma teškim iskušenjima. Charlize Theron dobro skida hladnokrvnu direktoricu misije, dok Michael Fassbender zaista vješto pokazuje netipične znake za jednog robota. Treba obavezno pohvaliti Guya Pearca i Idrisa Elbu, čiji kapetan je daleko interesantniji lik nego što se čini.

Prometej će najvjerovatnije razočarati sve filmofile koji očekuju kvalitet Osmog Putnika, ali je riječ o složenom, originalnom i veoma zabavnom filmu, koji se u isto vrijeme nadovezuje na svog njegovog sljedbenika, ali i bježi od njega koliko god može.

Osmi Putnik filmski univerzum i još ponešto:

Datum recenzije: 02.04.2017. godine