ODMETNIK-1: STAR WARS PRIČA (2011)

Glumci: Felicity Jones, Diego Luna, Ben Mendelsohn, Donnie Yen, Mads Mikkelsen, Alan Tudyk, Riz Ahmed, Jiang Wen, Forest Whitaker

Režija: Gareth Edwards

Scenario: Chris Weitz, Tony Gilroy

Trajanje: 2h 13min

Naučnik Galen Erso (Mads Mikkelsen) i njegova porodica se kriju na planeti Lah'mu. Imperijski razvijač oružja Orson Krennic (Ben Mendelsohn) dolazi da odvede Galena, kako bi dovršio posao na projektu Zvijezde Smrti. U pitanju je super-oružje koje liči na svemirsku stanicu i koje ima mogućnost da uništi čitavu planetu. Krennic odvodi Galena, ubija njegovu ženu ali njegova ćerka Jyn (Felicity Jones) uspjeva da mu pobjegne uz pomoć pobunjenika ekstremiste Saw Gerrera (Forest Whitaker). Petnaest godina kasnije Imperijski pilot Bodhi Rook (Riz Ahmed) dezertira i uspijeva da prokrijumčari Galenovu holografsku poruku Gerreri, na mjesec Jedha. Grupa Pobunjenika oslobađa Jyn iz ropstva kako bi je iskoristili da dođu do njenog oca. Međutim, general Pobunjenika Corssin (Michael Shaeffer) tajno naredi oficiru Pobunjenika Cassianu Andoru (Diego Luna) da ubije Galena. Jyn, Andor i njegov droid K-2SO (Alan Tudyk) putuju na Jedhu, gdje Imperija iskopava Kyber kristale, koje koriste kao napajanje za svoje super-oružje. Pridužuju im se i slijepi ratnik Chirrut Imwe (Donnie Yen) i plaćenik Baze Malbus (Wen Jiang). Radnja film je hronološki smještena nakon događaja iz filma Zvjezdani Ratovi: Osveta Sitha, a pred sam početak radnje Zvjezdani Ratovi: Nova Nada.

Svima je dobro poznato da Disney, pored serijala filmova direktno fokusiranih na Skywalkera, izdaje i ove stand-alone filmove. Ovi nastavci se naravno izvlače iz ovog nepresušnog univerzuma što omogućuje ovoj producentskoj kući gotovo neograničen broj nastavaka. Disney, u režisersku stolicu, ovaj put smješta talentovanog Britanaca Velšanina Garetha Edwardsa. Edwards ima dosta nezahvalan zadatak da ispuni nezaobilazno velika očekivanja fanova, ali i da se završetkom ovog filma nadoveže na sami početak filma Zvjezadni Ratovi: Nova Nada. Priča Odmetnika-1, zapravo pojašnjava drugi pasus uvodnog teksta Nove Nade i objašnjava kako su planovi Zvijezde Smrti dospijeli u ruke Pobunjenika. Iako znamo da će ova grupa odmetnika, uprkos gotovo nemogućim šansama, na kraju ipak uspjeti, neosporan je trud ekipe da zadovolji fanove serijala ali i da ostavi sopstveni pečat.

Dobra fotografija Greiga Frasera vješto predstavlja Imperiju na vrhuncu svoje moći tako da Edwardsov mračni pristup ovoj filmskoj galaksiji svakako ima smisla. Interijer Zvijezde Smrti je dobro rekreiran, Zvjezdani Razarači izgledaju impresivno, a trupe Imperijalne pješadije su na gotovo svakom ćošku i dočaravaju ugnjetavanje običnih ljudi. Stanovnici su prašnjavi, ogorčeni i večina je izgubila nadu u bolje sutra. Često ginu filmski akteri, koji bi u prošlim nastavcima sigurno dočekali odjavnu špicu filma. Čak je i novi droid K-2SO, daleko sarkastičniji od prethodnih. Odmetnik-1: Star Wars Priča je dobrim dijelom sastavljen od akcijskih sekvenci i zaista djeluje kao ispunjena želja svih fanova serijala željnih akcijade. Skoro čitav treći akt filma je uzbudljiva i dobro režirana akcijska sekvenca, u kojoj se šaka pobunjenika suočava sa stotinama Tie lovaca i neograničenim brojem Imperijske pješadije. Nažalost, očigledano je da nas sva ova akcija sprječava da saznamo nešto više o našim junacima. Yin je možda i jedina čiju pozadinu i motive dobro znamo.

Pored propusta u karakterizaciji likova, Odmetnik-1: Star Wars Priča je nažalost doživeo sličnu sudbinu kao i Odred Otpisanih. Po svemu sudeći, čelnicima Diznija se nije dopao ovaj mračnim ton filma, pa su angažovali režisera Tonija Gilroja da odradi, navodno sitne izmjene u filmu. Gilroy je na isti način pomogao i u prethodnom Edwardsovom hitu, Godzilla. Ako pogledamo originalni trejler Odmetnika-1, primijetićemo dosta scena kojih nema u samom filmu, ali i ako znamo da je Gilroy za svoj trud plaćen vrtoglavih 5 miliona dolara, nameće se logičan zaključak da je njegov posao bio mnogo veći od sitnih prepravki. Pošto muzička podloga dosta diktira ton filma Disney je zamjenio, pretpostavljamo mračniju podlogu Alexandres Desplatsa, sa optimističnom muzikom Michaela Giacchina. S obzirom na kratak vremenski rok koji je imao, Giacchino se jako dobro snašao. Ali zbog svih ovih izmjena, Odmetnik-1: Star Wars Priča djeluje dosta neujednačeno. Vizuelno mračni ton filma je popraćen izrazito optimističnom muzičkom podlogom i nasilno su ubačene neke blaže scene. Navodno je i sam lik Dartha Vadera ubačen tek u ovom dosnimavanju. Ako pogledamo njegovu skromnu filmsku minutažu, ova priča zaista "pije vode". Scene sa njim su naravno upečatljive i uvijek dobro došle, ali nažalost tokom većine filma uopšte nemamo osjećaj da je on jedan od negativaca. Sam Orson Krennic je manje zanimljiv kao negativac.

Interesantna je i posveta japanskim samurajskim filmovima. U početnoj sceni gdje Krennic dolazi po Galena, Mads Mikkelsen neodoljivo podsjeća na samurajskog ratnika feudalnog Japana, a sam lik ratnika Chirruta je svakako inspirisan Zatoichijem, legendarnim slijepim japanskim mačevaocem. Treba pohvaliti još nekoliko suptilnih poveznica sa Novom Nadom, poput iznenađujuće dobre CGI rekreacije princeze Leije i generala Moffa Turkina.

Felicity Jones je dobar izbor za mladu heroinu, a dobro joj pariraju raspoloženi Diego Luna i Riz Ahmed. Donnie Yen i Wen Jiang su veoma zabavni kao dvojica nerazdvojnih drugova, a Forest Whitaker i Mads Mikkelsen dobro koriste ukazano povjerenje.

Odmetnik-1: Star Wars Priča je neujednačen film, ali ga itekako treba preporučiti zbog dobre priče i iznenađujuće zabavnih akcijskih obračuna.

Datum recenzije: 24.12.2016