NEBESKO KRALJEVSTVO (2005)

Glumci: Orlando Bloom, Eva Green, Jeremy Irons, David Thewlis, Brendan Gleeson, Iain Glen, Marton Csokas, Liam Neeson, Edward Norton, Velibor Topic

Režija: Ridley Scott

Scenario: William Monahan

Žanr: Akcija/ Avantura/ Drama

Trajanje: 2h 24min

1184. godine u Francuskoj, kovača Baliana (Orlando Bloom), poziva njegov otac, baron Godfrey od Ibelina (Liam Neeson), da se pridruži njemu i njegovoj družini, u povratku u Jerusalim. Balian odbija poziv barona, jer ga vidi prvi put u životu, ali ga ubistvo sopstvenog polu-brata i sveštenika (Michael Sheen), prisili da mu se ipak pridruži. Balian se nada da će u ovoj Svetoj Zemlji dobiti oproštaj i pokajanje. U Messini, Godfrey imenuje Baliana vitezom i naređuje mu da služi Kralja Jerusalima. Kralj Baldwin IV (Edward Norton) boluje od lepre, a njegova sestra princeza Sibylla (Eva Green), se boji postupaka njenog muža, Guya de Lusignana (Marton Csokas), koji želi da okonča primirje sa sultanom Saladinom (Ghassan Massoud). Gajovim postupcima se protivi i maršal Jerusalima Tiberias (Jeremy Irons), jer zna na šta su sve spremni Guy i njegov okrutni saveznik Raynald of Châtillon (Brendan Gleeson).

Nebesko Kraljevstvo ima svoje uporište u istorijskim činjenicama, ali je uglavnom riječ o fiktivnoj priči. Sam režiser filma, Ridley Scott, je rekao da na ovaj film, treba gledati kao na zabavu, više nego istorijsku istinu. Izvrtanje istorijskih činjenica je svakako primjetno, naročito u izmišljanju romanse između Baliana i princeze Sibylle, ali je ne moguće ne ostati impresioniran Scottovom vizijom, perioda između drugog i trećeg Krstaškog rata. Jerusalim iz XII vijeka djeluje zaista uvjerljivo, zahvaljujući inspirisanom direktoru fotografije, Johnu Mathiesonu, i autentičnim i veoma detaljnim kostimima Janty Yates. Oklopi vitezova Templara i odjeća muslimanskih ratnika, djeluju preslikani iz poznatih srednjovjekovnih umjetničkih djela. Vojnici su nosili mnoga oružja, od raznih mačeva, preko luka i strijele, pa sve do samostrela.

Velike zasluge za uspjeh filma, svakako idu i veoma kvalitetnom scenariju Williama Monahana. Monahan je dobro izučio ovaj istorijski period i on uspješno hvata danas zaboravljeni osjećaj časti i međusobnog poštovanja između suparnika. Balian ubija u dvoboju muslimanskog ratnika, a zatim poštedi život njegovom slugi. Kavaljerov sluga mu govori da je njegov gazda bio veliki ratnik i da će mnogi Saraceni čuti za Baliana i da će ga poštovati, zbog njegove vještine mačevanja. Monahan takođe podsjeća na bitne istorijske poteze Baliana od Ibelina. Ovaj srednjovjekovni vitez je odigrao bitnu ulogu prilikom projektovanja sistema za navodnjavanje, a njegovo znanje i praktična primjena zakona iz mehanike, su bili od velike pomoći tokom odbrane Jerusalima.

Ridley Scott dobro dozira Balianovu romansu sa lijepom princezom i ostavlja dovoljno mjesta za intrigantne političke odnose prije borbe, a naravno i za samu borbu. Scott opet pokazuje kako se režiraju epske scene i dobija laskava poređenja kritičara sa svojim prethodnim epskim spektaklom, Gladijatorom, ali i sa osvajanjem Minas Tiritha, iz Jacksonovog Gospodar Prstenova: Povratak Kralja. Scott koristi uske i veoma kratke kadrove da dočara dinamiku borbe, a zatim maestralno ubacuje široke kadrove, popraćene odličnom muzikom Harry Gregson-Williamsa, koji mame uzdahe publike. U sceni pred veliki obračun, prvo vidimo samog Saladina, da bi nedugo zatim impresivan široki kadar, prikazao svu brojnost muslimanske vojske. Scott takođe vješto koristi sitne trikove, koji hvataju publiku nespremnu. Jedan od protagonista je brutalno ubijen dok mirno posmatra pahulju snjega kako mu pada na ruku.

Nebesko Kraljevstvo se ne ustručava ni mnogih neprijatnih, pa čak i kontraverznih istorijskih podataka. Autori prije svega ne zaboravljuju kugu, opaku bolest koja je tada harala i odnjela mnoge živote, a takođe podsjećaju da su mnogi ljudi, koji su pošli ka Svetoj Zemlji, zapravo bili kriminalci, koji su bježeći pred zakonom, tražili utočište, prije nego iskupljenje. Mnogima se neće dopasti ni portret srednjovjekovnog sveštenstva. Sveštenik, pred siguran poraz, savjetuje hrišćanima da pređu na Islam, a zatim da se pokaju kasnije. Nebesko Kraljevstvo zapravo zagovara međusobnu toleranciju, ali isto tako oštro osuđuje radikalne poteze svih učesnika. Monahan i Scott ne zauzimaju ni jednu zaraćenu stranu, i zbog toga uspjevaju da postignu moralnu kompleksnost svih učesnika, i time dosegnu istorijski uticaj koji je Jerusalim imao. Zanimljiv epilog filma podsjeća da je borba za Jerusalim, trajala još dugo godina.

Nebesko Kraljevstvo je, nakon završenog snimanja, pretrpjelo kasapljenje na montažerskom stolu. Naime, producenti filma su se uplašili da publika neće imati strpljenja sjediti skoro tri sata u bioskopu i da će film finansijski propasti. Prva verzija filma, koja je poslana u bioskope, je srezana na dva sata i akcenat je bačen na ljubavnu romansu i na scene borbe. Ridley Scott je srećom, ubrzo izbacio režisersku verziju ovog filma (director's cut), koja je duža od prethodne i koja daleko kvalitetnije prenosi radnju filma i odnose njenih likova.

Orlando Bloom daje najvjerovatnije najbolju ulogu svoje karijere, ali su se mnogi kritičari igrali nagađanja, ko bi bio bolji izbor. Eva Green donosi dobru dozu snalažljivosti i ženske krhkosti, dok je Liam Neeson zaista odličan, kao Balianov otac. Edward Norton pokazuje sav svoj talenat portretom kralja Baldwina IV, koji je zbog bolesti prinuđen da nosi masku. Treba pohvaliti Jeremija Ironsa, Davida Thewlisa, Iaina Glena, Martona Csokasa i izuzetno raspoloženog Brendana Gleesona, u ulozi krvoždernog Raynalda of Châtillona.

Nebesko Kraljevstvo je odličan primjer epskog filma, koji nudi dosta zabave ali i bitnih istorijskih činjenica.

Datum recenzije: 09.05.2017. godine
Poster filma: LinkBy Source, Fair use, Link