NADNICA ZA STRAH (1977)

Glumci: Roy Scheider, Bruno Cremer, Francisco Rabal, Amidou, Ramon Bieri

Režija: William Friedkin

Scenario: Walon Green

Žanr: Avantura/ Drama/ Triler

Trajanje: 2h 1min

Kada eksplodira ulje u Američkoj naftnoj kompanija u Južnoj Americi i vatra izmakne kontroli, četiri čovjeka različite nacionalnosti, pristaju na veoma opasan posao transporta nestabilanog nitrglicerina kroz Južnoameričku džunglu. U dva kamiona sjedaju američki kriminalac Jackie Scanlon (Roy Scheider), odbjegli francuski investicijski bankar Victor Manzon (Bruno Cremer), ubica Nilo (Francisco Rabal) i politički motivisani arapski terorista Kassem (Amidou). Prvi kamion nazivaju Lazlo a drugi Sorcerer (čarobnjak). Film je ekranizacija istoimenog knjige Georgesa Arnauda. Najpoznatiju adaptaciju ove knjige je uradio francuski režiser Henri-Georges Clouzot.

William Friedkin rjetko kad posuđuje od francuskog majstora i zaista se potrudio da nam pokaže svoju intepretaciju ove knjige. Za razliku od Clouzota, on pravi veliki uvod gdje nas upoznaje sa četvoricom svojih vozača. U četiri odlične vinjete saznajemo da su Friedkonovi junaci zapravo kriminalci koji su bježeći od zakona morali napustiti svoje zemlje. Svaki od njih je napravio grešku, koja ga je skupo koštala. Samo mjesto u kojem su se zadesili je predstavljeno uz veliku dozu monotonije da bi ga junaci što prije napustili. Nakon ovog uvoda postaje nam jasno zašto ovi ljudi pristaju na ovaj smrtno opasan posao. Zatim Friedkin smješta svoje vozače u njihove kamione i započinje stravičnu vožnju u očaj i beznađe. Kamera Johna M. Stephensa i Dicka Busha odlično prenosi nervozu vozača i publika zaista osjeti da svaki trenutak nepažnje može da im bude i posljednji. Ističe se izvrsna scena prelaska dva kamiona preko zaljuljanog mosta, usred velike oluje. Ova scena je odlično režirana i spravom je završila na posteru filma, mada je primjetno da u ovim trenucima režiser pomalo zaboravlja na svoje vozače. Scenarista Walon Green je zaslužan za dobra interakcija između likova. Iako nemaju povjerenja jedan u drugog, oni su svjesni da su u istom sosu i da moraju međusobno da sarađuju. Odlično je odrađen odnos između bivšeg francuskog bankara i američkog kriminalca. Fridkin takođe kritikuje ljudsku pohlepu izazvanu kapitalizmom i pokazuje na šta su ljudi sve spremni kada ih stjerate u ćošak. Završnica filma je drugačija od francuskog originala i veoma je impresivna. Tangerine Dream se pobrinuo za dobru muzučku podlogu.

Ovaj film je imao dosta problema tokom svoje produkcije a nažalost imao je i tu nesreću da se u bioskopima pojavi kad i Lucasovi Zvijezdani Ratovi. Friedkinov turobni i depresivni svijet nije imao šanse protiv ove optimistične fantazije i Nadnica Za Strah je nažalost završila kao veliki finansijski promašaj.

Glumci sjajno prenose svu napetost ove situacije. Probljedjeli Roy Scheider je odličan kao odbjegli kriminalac, a Bruno Cremer pravi dobru transformaciju iz bogatog biznismena u nesretnog vozača. Bruno Cremer je strašan kao hladnokrvni ubica, a Amidou se dobro snašao kao mladi terorista.

Nadnica Za Strah je veoma uzbudljiv film, koji je neopravdano zapostavljen od strane kritike i publike

Datum recenzije: 05.01.2017
Poster filma: Fair use, Link