MJESEC (2009)

Glumci: Sam Rockwell, Dominique McElligott, Kaya Scodelario, Benedict Wong, Matt Berry, Malcolm Stewart, Kevin Spacey

Režija: Duncan Jones

Scenario: Nathan Parker

Žanr: Drama/ Misterija/ Naučna Fantastika

Trajanje: 1h 37min

2035. godine Lunar Industries se obogatila, tako što je, nakon naftne krize, izgradila stanicu Sarang, na mjesecu. Ova stanica je zapravo automatizovano postrojenje za iskopavanje alternativnog goriva, helium-3, iz mjesečevih izuzetno bogatih izvora. Za nesmetan rad, ovo postrojenje zahtjeva samo jednu osobu. Sam Bell (Sam Rockwell) sam održava ovaj pogon, sakuplja i zatim lansira kanistere helijuma-3 na planetu Zemlju. On se nalazi pre istekom trogodišneg ugovora sa Lunar Industries i nedostaje mi njegova žena Tess (Dominique McElligott), koja je u trenutku njegovog odlaska bila trudna sa njegovom ćerkom Eve (Kaya Scodelario). Zbog tehničkih smetnji jedini vid komunikacije je u ženinim prethodno snimljenim porukama, a od potpune usamljenosti ga spašava robot, po imenu GERTY (Kevin Spacey).

Režiser i scenarista filma, Duncan Jones, koristi svoje dugogodišnje iskustvo u reklamnoj TV industriji, u radu sa specijalnim efektima, i za veoma skroman budžet, kreira impresivnu filmsku atmosferu. Ovaj zemljin prirodni satelit je, po rječima autora filma, još uvijek nedovoljno istražen, i predstavlja međuprostor između dokazanih naučnih činjenica i naučne fantastike. Upravo zbog toga, Mjesec je idealno mjesto za radnju ovog filma. Minimalistički scenario Nathana Parkera ne troši riječi uzalud, dok lunarna stanica Sarang, napravljena bez upotrebe CGI tehnologije, odiše prijatnom jednostavnošću. Jones pametno izbjegava upotrebu osnovnih boja i insistira na monohromatskoj šemi boja. Ovo filmsko sivilo je dobro ispraćeno muzičkom podlogom Clinta Mansella, koja filmu daju enigmatičan i veoma hladan ton, koji priziva loš predosjećaj kod gledaoca. Sam Bell djeluje kao obični zapušteni radnik, koji je upao u rutinu svog napornog posla, i kojeg usamljenost već uveliko nagriza. Emocionalna scena razgovora sa pordicom je ubačena u pravom trenutku i ima željeni efekat na publiku. Ideja skupljanja helijuma-3 je naišla na velike pohvale, od strane eminentnih naučnika, i Mjesec je čak prikazan u NASA Svemirskom Centru u Hjustonu, kao dio edukativne serije predavanja. Robot GERTY, očigledno baziran na filmskom kolegi HAL 9000, iz Kubrickove Svemirske Odiseje 2001, donosi ovom filmu, dozu humora. Duncan Jones odaje počast i mnogim drugim naučno-fantastičnim filmovima, uglavnom iz 70-ih i 80-ih godina prošloga vijeka. Pored Scottovog Osmog Putnika, Hyamsove Planete Prokletih i Trumbullovog Tihog Bježanja, koji su ostavili jak utisak na autora ovog filma, vidimo i posvetu Solarisu, ruskog režisera Andreya Tarkovakog. Upravo sitne zamjerke Mjesecu, možemo pronaći u poređenju sa ovim filmskim klasicima.

Sam Rockwell uspjeva sam da iznese veliki teret ovog filma. Iako je uglavnom sam na sceni, to mu ne smeta da nas zaintrigira svojim postupcima. Duncan Jones je napisao ulogu Sama Bell, upravo za njega. Kevin Spacey je takođe dobar kao letargični robot.

Mjesec je pametan naučno fantastični film koji zaslužuje dobijene pohvale.

Datum recenzije: 09.05.2017. godine