MINHEN (2005)

Glumci: Eric Bana, Daniel Craig, Ciaran Hinds, Mathieu Kassovitz, Hanns Zischler, Geoffrey Rush

Režija: Steven Spielberg

Scenario: Tony Kushner, Eric Roth

Žanr: Drama/ Triler

Trajanje: 2h 44min

Tokom ljetnih olimpijskih igara 1972. godine u Minhenu, jedanaest članova izraelskog olimpijskog tima je kidnapovano i nedugo zatim ubijeno od strane palestinske terorističke organizacije Crni Septembar. Odmah nakon masakra, nižerangirani Mossadov agent Avner Kaufman (Eric Bana) je odabran da predvodi atentatsku misiju protiv jedanaest Palestinaca odgovornih za masakr. Po upustvima Ephraima (Geoffrey Rush), Avner službeno istupa iz Mossada i onemogućuje bilo kakvu povezanost izraelske vlade sa ubistvima. Pored Avnera ekipu čine još i vozač Steve (Daniel Craig), falsifikator dokumenata Hans (Hanns Zischler), specijalista za eksplozive Robert (Mathieu Kassovitz) i "čistač" Carl (Ciaran Hinds). Uputstva i novac dobijaju preko sefova u Švajcarskoj banci, a informacije o prebivalištu članova Crnog Septembra kupuju od špijuna Louisa (Mathieu Amalric). Film je baziran na knjizi Osveta, Georgea Jonasa. Ključni dijelovi su se stvarno desili dok je interakcija likova izmišljena.

Steven Spielberg vješto implementira arhivske TV snimke Minhenskog maskara i prikazivanje ovog događaja je uvjerljivo i autentično. Ne želi da nam odmah prikaže krajnji ishod ove otmice nego nas drži zainteresovanim dajući nam dio po dio. Ova grupa slabo pripremljenih agenata je itekako pogodna za kreiranje paranoične atmosfere filma. Strah od dvostrukih agenata, zatim osjećaj otuđenosti u ovim nepoznatim mjestima ali i sam opšteprisutni osjećaj straha, tjera ekipu ka lošim mislima. Carl postavlja jako interesantno pitanje pravog porijekla dobijenih informacija. Pripadnici Crnog Septembra su se razbježali svuda po svijetu što omogućava direktoru fotografije Januszu Kaminskom da pokaže svoj talenat. Svaki drugi grad u filmu je predstavljen novom paletom boja a arhitektura je vjerodostojna, tako da gledaoci bez problema znaju gdje se radnja dešava. Sami teroristi nisu predstavljeni kao vjerski fanatici nego su to često obrazovani ljudi, intelektualci. Ubistva su odlično režirana, počevši od onog prvog, gdje se najbolje vidi nepripremljenost ove grupe osvetnika. Svako sledeće ubistvo je bolje organizovano, sve dok na kraju smrt još jedne osobe ne postane trivijalnost. Naravno stvari ne idu uvijek baš kako je ekipa zamislila a novi igrači neprestalno uskaču u igru. U jednoj odličnoj epizodi Spielberg nas upoznaje i sa nekim od članova Crnog Septembra i ne dozvoljava nam moralnu jednostranost ovog ubilačkog pohoda. Minhen postavlja i odlično pitanje opravdanosti ali i smisla ovih ubistva jer svaki ubijeni je zamjenjen sa nekim mnogo gorim a Crni Septembar odgovara metodom "oko za oko". Spielberg vješto koristi Avnerovu trudnu ženu da naglasi bitnost porodice ali i da lukavo podsjeti publiku na vremensku dužinu ovog osvetničkog pohoda. Dobro krije i mnoga iznenađena, a takođe i ne zaboravlja da kad se radi sa eksplozivom uvijek je opasnost od smrti nevinih žrtava. Treba pohvaliti još i odličan posao kostimografa Joanne Johnston.

Minhen nije bez svojih mana ali i propuštenih prilika za još složeniju radnju. Sigurno je da niko neće posumnjati na ovu odvažnu grupu osvetnika ali neizbježno je i pitanje logike da se ovako bitan zadatak povjeri jednoj slabo pripremljenoj grupi. Simpatije Louisa i njegovog oca prema Avneru i ne čine se baš dovoljno uverljivim u ovim napetim vremenima. Po mišljenu nekih, izraelski atentatori nisu imali nakakvih dvojbi vezanih za zadatak koji su dobili a da je briga o stradanju nevinih prenaglašena u filmu. Ovim prigovorima idu u prilog neke istorijske činjenice. Spielberg nije prikazao misiju u Norveškoj, gdje je ekipa greškom ubila Marokanskog konobara i njegovu trudnu ženu ali ni incident u kojem su povrijedili šesnaest nevinih prolaznika.

Eric Bana pravi odličnu transformaciju od porodičnog čovjeka do paranoičnog i hladnokrvnog egzekutora. Ciaran Hinds je dobar izbor za uglađenog Carla, Mathieu Kassovitz se dobro snalazi kao specijalista za eksploziv, Hanns Zischler donosi malo humora filmu dok je Daniel Craig odličan kao odvažni vozač. Geoffrey Rush sa lakoćom igra Ephraima, Lynn Cohen dobro igra premijera Goldu Meir, a Mathieu Amalric i Michael Lonsdale su odličan izbor za špijunsku porodicu. Treba pohvaliti i izvrsnu epizodu raspoložene Marie-Josee Croze.

Minhen je odlično režiran film koji postavlja mnoga moralno i etnički kompleksna pitanja.

Datum recenzije: 26.12.2016