Studio:
Trajanje: 1h 47min
Zemlja: Rusija
Jezik: Ruski
Budžet: 360 Milliona RUR
Zarada:

U XIII vijeku mongolske ratne horde i njihov vođa Batu Kan (Aleksandr Tsoj) napadaju preostale ruske kneževine i planiraju pohod na Evropu. Nakon što priđu utvrđenju u gradu Rzanj, Princ Juri Ingvarevič (Aleksej Serebrijakov) šalje svog sina, Princa Fedora Jureviča (Ilja Antonenko) i grupu svojih ratnika, sa bogatim poklonima, da ubjede Batu Kana da ih ne napadne. Među ratnicima su Eupati Kolovrat (Ilja Malakov), Karkun (Aleksandr Ilin), Zakar (Timofej Tribuntsev), Ratmir (Igor Savočkin), Rostislav (Andrej Burkovski).

Režiser Džanik Fajziev, koji je radio kao pomoćnik režiseru Fedoru Bondarčuku na filmovima Staljingrad i Naseljeno Ostrvo 1 i 2, i kojem je ovo režiserski debi, udružuje se sa kolegom iz struke, režiserom Ivanom Šurkovetskim, zaslužnim za istorijski špijunski film Turski Gambit, kako bi nas, zajedno, vratili u XIII vijek i upoznali sa popularnom ruskom legendom o ratniku Kolovratu. Dvojica ruskih režisera odbijaju da se drže preciznih istorijskih činjenica, bar u onolikoj mjeri koliko to jedna istorijska legenda zahtjeva, i odlučuju se da, zajedno sa direktorom fotografije Maksimom Odsačijem (Naseljeno Ostrvo 1 i 2, Deveta Četa), kreiraju jedan bajkoviti svijet u kojem se negativci i pozitivci relativno jasno razlikuju. Rekonstrukcija ruskih utvrđenja, okruženih zavejanim tajgama, kao i odjeće iz tog perioda je veoma dobro odrađena i uvjerljiva. Publika dobija kakvu-takvu priliku da se upozna sa naslovnim junakom filma ali ne i da se bolje upozna sa životnim navikama ruskih seljaka u ovom periodu. Ratnik Kolovrat boluje od veoma rijetkog oblika bolesti amnezije i njegova supruga je primorana da ga svako jutro podsjeti ko je i gdje se nalazi. Ove scene su dobro odrađene sa adekvatnom dozom humora.

Nažalost režiseri Fajziev i Šurkovetski prosto ne mogu dočekati da započnu borbe i pritom se uveliko uzdaju u CGI tehnologiju. Borbe su dinamične i uglavnom dobro snimljene, iako kamera ponekad previše luta tokom borbe i prečesto pokušava da, pogledom odozdo, prikaže filmske aktere u dominantnim i uticajnim pozama. Neke njihove odluke, poput scene u kojoj ogromni medvjed rastrga odred mongolske vojske, izgledaju impozantno i u skladu su sa bajkovitom naravi ovog epskog filma, ali najviše podsjećaju na želju ruskih filmskih radnika da dokažu da mogu da pariraju kolegama iz Holivuda. Takođe odmah postaje jasno zašto su kritičari Legendu O Kolovratu prozvali ruskom verzijom Snajderovog filma 300 - Bitka Kod Termopila. Iako ima šmek ove holivudske epske fantazije, režiseri Fajziev i Šurkovetski jednostavno nisu jednako uspješni kao njihov kolega iz Holivuda, ni u scenama borbe ali ni u mješavini stvarnosti i fikcije. Legenda O Kolovratu bi najbolje djelovala kao surova naturalistička priča, koja govori o požrtvovanosti malog broja ljudi i njihovoj spremnosti da polože život za svoju zemlju. Isto tako, nekoliko scena sa početka i kraja filma u kojima mongolski vođa, Batu Kan, odaje priznanje hrabrosti pojedinca iz naroda protiv kojeg se zapravo bori, su nažalost bolno protraćene.

Ruski glumac Ilja Malakov, kojem je ovo prva uloga u jednom filmu, se sasvim dobro snašao kao legendarni junak. Treba pohvaliti, između ostalih, Alekseja Serebrijakova (Levijatan), Aleksandra Ilina (Spacewalk), Juliju Hlininu i Timofeja Tribuntseva.

Legenda O Kolovratuje zanimlljiva i dobro ispričana istorijska fantazija koja se svakako može odlgledati, ali koja bi daleko učinkovitija bila da su njemi autori malo veći akcenat stavili na istorijske činjenice i na realizam.

Datum recenzije: 16.01.2018. godine