KUM (1972)

Glumci: Marlon Brando, Al Pacino, James Caan, Richard Castellano, Robert Duvall, Sterling Hayden, John Marley, Richard Conte, Diane Keaton

Režija: Francis Ford Coppola

Scenario: Mario Puzo, Francis Ford Coppola

Žanr: Kriminalistički/ Drama

Trajanje: 2h 55min

Kum (engl. The Godfather) je američki dramski film režisera Fransisa Forda Kopole iz 1972. godine s Marlonom Brandom, Alom Pačinom, Džejmsom Kanom, Robertom Duvalom i Dajanom Kiton. Film je adaptacija istoimenog romana, koji je napisao Mario Puzo. Priča filma pokriva period od 10 godina (1945—1955) i prati italijansko-američku porodicu Korleone. Film je nagrađen nagradama Američke filmske akademije za najbolji film, najboljeg glumca i najbolji adaptirani scenario, a izabran je i za čuvanje u Nacionalnom filmskom registru Sjedinjenih Država. Takođe je rangiran kao drugi najbolji film u istoriji američke kinematografije, iza Građanina Kejna na spisku „100 godina... 100 filmova (izdanje na 10. godišnjicu)“ Američkog filmskog instituta. Isto tako, rangiran je kao drugi na spisku „250 najboljih“ IMDb, prvi na spisku 100 najboljih sajta Metacritic[3] i među prvih 10 na spisku najboljih filmova svih vremena sajta Rotten Tomatoes. Film je najpre odbio da snimi italijanski režiser Serđo Leone. Dvanaest godina kasnije on ipak snima krimi film Bilo jednom u Americi.

Film počinje na venčanju kćerke Don Vite Korleonea, Koni (Talija Šajer) za Karla Ricija (Džijani Ruso) u Njujorku u kasno leto 1945. Kako „nijedan Sicilijanac ne može odbiti uslugu na dan venčanja svoje kćerke“, Korleone, poznat među svojim prijateljima i saradnicima kao „Kum“ i Tom Hejgen (Robert Duval) zauzeti su saslušavanjem zahteva prijatelja i saradnika. U međuvremenu, Don Vitov najmlađi sin Majkl (Al Pačino), koji se vratio iz Drugog svetskog rata kao odlikovani junak, priča svojoj devojci Kej Adams (Dajana Kiton) anegdote o kriminalnom životu svog oca, uveravajući je da on nije kao njegova porodica. Među gostima na svečanosti je slavni pevač Džoni Fontejn (Al Martino), Korleonov kum, koji je došao iz Holivuda da zamoli kuma da mu pomogne da dobije ulogu koja će mu revitalizirati karijeru. Džek Volc (Džon Marli), šef studija, ne da Fontejnu ulogu, ali Don Vito Korleone kaže Džoniju: „Daću mu ponudu koju neće moći da odbije." Hejgen je poslan u Kaliforniju kako bi rešio problem, ali mu Volc ljutito odvrati kako neće dati Fontejnu ulogu, koja je savršena za njega, jer je Fontejn „uništio“ starletu koju je Volc favorizovao. Sledećeg jutra, Volc se budi i u krevetu pronalazi krvavu odsečenu glavu svog trofejnog konja.

Kum zaslužuje sve pohvale koje je dobio i sa pravom se smatra jednom od najboljih filmova ikada snimljenih.

Datum recenzije: 19.08.2017. godine