KOCKAR (1974)

Glumci: James Caan, Paul Sorvino, Lauren Hutton, Morris Carnovsky, Jacqueline Brookes, Burt Young

Režija: Karel Reisz

Scenario: James Toback

Žanr: Kriminalistički/ Drama

Trajanje: 1h 51min

Axel Freed (James Caan), njujorški profesor književnosti i pisac, ima veliki problem sa kockom. Njegova majka Naomi (Jacqueline Brookes) i djevojka Billie (Lauren Hutton) pokušavaju da mu pomognu da vrati kockarski dug. Njegov bookie Hips (Paul Sorvino) pokazuje dosta razumjevanja, ali ga isto tako uvjerava da neće dobro proći ukoliko mu ne vrati pare. Kockar je slobodno tumačenje istoimene klasične novele Fyodora Doestoevskog.

Scenarista James Toback dobro koristi svoje lične probleme sa kockom, tokom predavanja na jednom univerzitetu, i uvjerljivo nam predstavlja ovu borbu. Pametan je potez da kockar bude profesor književnosti, jer je to opet čovjek za kojeg smo ubjeđeni da zna bolje. Caana je pomalo teško zamisliti kao profesora, pa se Reisz odlučio da ga predstavi kao cool profesora. Njegova predavanja su veoma opuštena i on dozvoljava slobodniji način izražavanja. Zatim pomalo apatičnog i ravnodušnog kockara okružuje sa brižnim i veoma dobrim ljudima, kojima je zaista stalo do njega. Ovaj potez dobro naglašava njegovu problematičnu zavisnost i tjera publiku na njegovu stranu. On prokocka svaku dobijenu šansu i publici postaje jasna ozbiljnost same situacije. On je čovjek kojem je potreban osjećaj opasnosti i koji ne brine puno za veličinu ceha kojeg mora da plati. Ljubavna priča Axela i Billie je bačena u drugi plan da se ne zaboravi ozbiljnost situacije, a kockarov odnos sa Hipsom je mogao ispasti cliche, ali je ustvari iznenađujuće dobar. Neki od najboljih djelova filma dolaze iz dijaloge ove dvojice. Postavlja se interesanto pitanje koliko je Caanov kockar svjestan ozbiljnosti situacije, a poruka da kockar želi da izgubi je dobro ubačena i zaista ostavlja snažan utisak. Kraj filma je možda problematičan ali se i on može shvatiti kao dobra poruka o neprekidnoj borbi sa ovom bolešću. Direktor fotografije pravi dobar kontrast između univerzitetskog amfiteatra i prljavih noćnih klubova, a Jerry Fielding se pobrinuo za adekvatnu filmsku podlogu. Sa druge strane, nije lako povjerovati da bi jedan zelenaš dopustio svom dužniku da nastavi sa klađenjem.

James Caan je sjajan kao problematični zavisnik, a Lauren Hutton mu iznenađujuće dobro parira kao njegova djevojka Billie. Paul Sorvino je odličan kao Hips, a treba pohvaliti i Burta Younga. Primjetni su još i M. Emmet Walsh i James Woods.

Kockar je dobro odglumljen i dobro režiran film koji odlično obrađuje temu zavisnosti.

Datum recenzije: 08.01.2017