GOSPODAR RATA (2005)

Glumci: Nicolas Cage, Jared Leto, Bridget Moynahan, Ian Holm, Ethan Hawke

Režija: Andrew Niccol

Scenario: Andrew Niccol

Žanr: Kriminalistički/ Drama/ Triler

Trajanje: 2h 02min

Ukrajinaki izbjeglica Yuri Orlov (Nicolas Cage), ubjeđuje svog brata Vitalija (Jared Leto), da započnu trgovinu oružjem. Njihov prvi veliki poslovni uspjeh dolazi tokom Libanskog rata 1982. godine, da bi nedugo zatim proširili svoj posao, i na afrički kontinent. Liberijski diktator Andre Baptiste, Stariji (Eamonn Walker), potpomognut svojim sinom Andreom Baptistom, Mlađim (Sammi Rotibi), vodi dugogodišnji građanski rat, i traži od Orlova velike količine oružja. Nakon svih ovih poslovnih poduhvata, braća Orlov neizbježno skreću pažnju agenta Interpola, Jacka Valentina (Ethan Hawke). Dok Vitalij odbija ozbiljnu ljubavnu vezu, Yuri zavoli atraktivnu Avu Fontaine (Bridget Moynahan).

Režiser, scenarista i producent filma Andrew Niccol, se dobro upoznao sa velikim svjetskim trgovcima oružjem, ali i sa teškom situacijom mnogih afričkih zemalja, čiji siromašni narod trpi nemilosrdnu diktaturu. Niccol je bazirao lik Yurija Orlova na nekoliko stvarnih trgovaca oružjem. Pored očiglednih insinuacija prema Libansko-Armenijskom trgovcu oružjem Sarkisu Soghanalianu, protagonista filma djeli prezime sa ruskim biznismenom, Olegom Orlovom, uhapšenom u Ukrajini pod optužnicom da je švercovao rakete u Iran. Protagonista filma Yuri Orlov shvata ljudsku potrebu za oružjem, koju poredi sa ljudskom potrebom za hljebom, a ratni užasi kojima svjedoču u Libanu, ga ne sprječavaju da prodaje oružje obema zaraćenim stranama. Autor ovog filma odlično ubacuje mnoge dobro poznate istorijske činjenice. Ostavka Mikhaila Gorbacheva, početkom 90-ih godina prošloga vijeka, je označila konačni raspad SSSR-a, i širom otvorila vrata masovnim vojnim trgovačkim malverzacijama. Potjera agenta interpola Jacka Valentina za Yurijem Orlovom je veoma uzbudljiva i često izuzetno zabavna. Snalažljivi Orlov smišlja mnoge odvažne poteze, koji mu omogućuju širenje svog poslovnog reona na siromašne afričke zemlje. Ratni konflikti predstavljeni u filmu dobro oslikavaju surovu stvarnost mnogih afričkih zemalja poput Libana, Sudana, Liberije i Sijera Leonea. Liberijski diktator iz Gospodara Rata, Andre Baptiste, Stariji, je baziran na dugogodišnjem predsjedniku Liberije, Charlesu Tayloru, koji je optužen za ratne zločine i zločine protiv čovječnosti, tokom svoje umješanosti u građanski rat u Sijera Leoneu. Režiser Niccol pravi dobar potez ubacivanjem modela Ave Fontaine, koja pokazuje drugo lice ovog trgovca oružjem i doprinosi moralnoj kompleksnosti filma. Niccol pokazuje svoje scenarističku vještinu zabavnom scenom u kojoj se upoznaju ovo dvoje ljudi, u jednom ekskluzivnom, ali loše posjećenom primorskom hotelu. Režiser se takođe dobro snalazi i sa nadrealnim filmski scenama, u kojima vidimo napaćenog protagonistu filma kako mahnito luta opasnim afričkim pustinjama. Treba obavezno pohvaliti i odvažan završetak filma.

Nicolas Cage se odlično snašao kao trgovac oružjem koji je okusio sve strane ovog posla. Ethan Hawke je dobro skinuo idealističkog agenta Interpola, dok je Jared Leto takođe dobar kao Yurijev brat. Treba pohvaliti izuzetno raspoloženog Eamonna Walkera, zatim Iana Holma i Bridget Moynahan.

Gospodar Rata je odličan film koji itekako zna da zabavi gledaoca ali i da ga natjera na razmišljanje o mnogim svjetskim problemima.

Datum recenzije: 04.06.2017. godine