DUELISTI (1977)

Glumci: Keith Carradine, Harvey Keitel, Albert Finney, Tom Conti

Režija: Ridley Scott

Scenario: Gerald Vaughan-Hughes

Žanr: Drama/ Ratni

Trajanje: 1h 40min

Na samom početku XIX vijeka, problematični francuski poručnik, Gabriel Feraud (Harvey Keitel), zamalo ubija nećaka majora Strazbura. Pod pritiskom majora, brigadir-general Treillard (Robert Stephens) šalje poručnika, Armanda d'Huberta (Keith Carradine), da uhapsi Ferauda. U trenutku hapšenja, Feraud se nađe u kući ugledne dame, Madame de Lionne (Jenny Runacre), i ovo oduzimanje slobode shvati kao ličnu uvredu od strane samog poručnika d'Huberta. Feraud zahtjeva duel, a d'Hubert ga nerado prihvata, znajući da je riječ o opsesivnom duelisti. Duelisti je ekranizacija kratke priče Duel, Josepha Conrada. Conrada je inspirisala istinita priča o dvojici duelista, Pierre-Antoine comte Dupont de l'Étang i François Louis Fournier-Sarlovèze.

Nakon dugogodišnjeg rada na televiziji i velikog broja televizijskih reklama iza sebe, Ridley Scott je konačno shvatio da mu niko neće tek-tako pružiti priliku za režiranje dugometražnog filma i da mora sam da iskorači. Zbog nedostatka finansijskih sredstava, Scott je posegao za besplatnim pričama iz javnog vlasništva i sam je nadgledao scenario. Nakon relativno dugog scenarističkog posla, Scott je nekako uspio da uganja dvojicu glavnih glumaca, Keitha Carradina i Harvija Keitela.

Scenarista Gerald Vaughan-Hughes je napravio dobar posao prilikom adaptacije Conradove kratke priča. Režiser Ridley Scott ništa nije prepuštao slučaju, te je unajmio vojnog istoričara Richarda Holmesa, koji se postarao za autentičan prikaz vojnih običaja i navika, sa početka XIX vijeka. Duelisti odlično hvata opsjednutost husarskog poručnika, Gabriela Ferauda, za duelima i njegovu manijakalnu želju za sopstvenom satisfakcijom. Sam režiser filma je dao možda najbolji komentar, u kojem je husara Feraud nazvao zatvorenikom sopstvene mržnje, koji mora da ubije, ili da bude ubijen, a poručnika d'Huberta časnim čovjekom, primoranim na borbu. Scott tvrdi da samom pričom dominira mržnja, koju jedan čovjek nosi u sebi. Intrigantno je zaista to što jedan običan susret dvojice vojnika, pokreće međusobnu kavgu i dugogodišnji niz smrtonosnih duela. Sami dueli, u kojima su, na insistiranje glumaca korišteni pravi mačevi, su odlično odrađeni i veoma napeti. Svaki naredni duel je drugačiji od prethodnog, pa tako pored mačevanja vidimo borbe na konjima, dinamičnu borbu sabljama i na kraju dvoboj pištoljima. Duelisti vješto prati burna ratna dešavanja i čini ih bitnim dijelom priče. Saznajemo za Napoleonovo izgnanstva na ostrvo Elbu, ali takođe osjetimo promjene u državnom uređenju, koje su usljedile nakon Napoleonovog poraza kod Vaterloa i dolaska Luja XVIII. Treba pohvaliti odlično režiranu scenu smještenu u Španiji, u kojoj su dvojica duelista prisiljeni da se, po prvi put, bore zajedno i to protiv Kozaka.

Pored svega navedenog Duelisti se može pohvaliti i veoma lijepim izgledom. Ridley Scott je po sopstvenom priznanju bio uveliko inspirisan izgledom Kubrickovog Barrija Lyndona. Naime, Stanley Kubrick je zajedno sa svojim direktorom fotografije, Johnom Alcottom, pokušao da imitira umjetničke slike iz ovog istorijskog perioda. Snimanje Duelista je odrađeno na dobro odabranim lokacijama, a treba pohvaliti kvalitetnu muzičku podlogu Howarda Blakea i autentične uniforme husarskog vojnog puka. Zbog uvjerljivosti same priče, režiser Scott i scenarista Vaughan-Hughes prave dobar potez i sve do odjavnog teksta filma, kriju od publike, da su međusobni sukobi dvojice duelista, trajali nevjerovatnih devetnaest godina.

Keith Carradine i Harvey Keitel su odličan izbor za glavne junake, dok im dobro parira Cristina Raines. Harvey Keitel je pristao na ovu ulogu, nakon što je otpušten sa seta Apokalipse Danas, jer je režiser Francis Ford Coppola ocjenio da nije adekvatan za ulogu američkog kapetana. Apokalipsa Danas je takođe rađena po romanu Josepha Conrada, Srce Tame. Treba istaknuti odličnu minijaturu Alberta Finnija i veoma dobre epizode Edwarda Foxa, Toma Contija i Aluna Armstronga. Britanski karakterni glumac Pete Postlethwaite se prvi put pojavio u jednom dugometražnom filmu.

Duelisti je odličan film i dobra najava blistave karijere njegovog režisera, Ridlija Scotta.

Datum recenzije: 18.06.2017. godine
Poster filma: By Paramount Pictures - May be found at the following website: MoviePosterDB.com, Link