DRUŠTVENA MREŽA (2010)

Glumci: Jesse Eisenberg, Andrew Garfield, Justin Timberlake, Armie Hammer, Max Minghella

Režija: David Fincher

Scenario: Aaron Sorkin

Žanr: Biografija/ Drama

Trajanje: 2h

Mladog studenta Harvarda, Marka Zuckerberga (Jesse Eisenberg), ostavlja djevojka, Erica Albright (Rooney Mara). Mark odlazi kući i kreira veb stranicu Facemash. On provaljuje u Harvardovu bazu podataka i krade slike studentica i dozvoljava posjetiocima svog sajta da ocjene njihov izgled. Postupak mladog hakera se nikako ne dopada starješinama univerziteta, ali skreće pažnju Camerona i Tylera Winklevossa (Armie Hammer) i njihovog poslovnog partnera Divya Narendra (Max Minghella). Trojac poziva Zuckerberga da radi sa njima na socijalnoj mreži za upoznavanje, Harvard Connect. Zuckerberg pristaje na ponudu blizanaca, ali u isto vrijeme, odlazi bliskom prijatelju, Eduardu Saverinu (Andrew Garfield), sa idejom da pokrenu društveni veb sajt, kojem mogu pristupiti isključivo studenti prestižnih fakulteta. Ovaj novi sajt postaje veoma popularan i skreće pažnju ko-osnivača Napstera, Seana Parkera (Justin Timberlake). Parker ubjeđuje Zuckerberga da će uz njegovu pomoć zaraditi mnogo više para. Međutim, braća Winklevossa optužuju Marka Zuckerberga, da je od njih ukrao ideju za njegov novi sajt. Društvena Mreža je baziran na knjizi Slučajni Milijarderi, Bena Mezricha.

Scenarista filma Aaron Sorkin se odlično snalazi prilikom adaptacije Mezrichove knjige. Sorkin pravi pametan potez i fokus ovog turbulentnog perioda zadržava na Zuckerbergovom i Saverinovom prijateljstvu. Počevši od njihovih skromnih početaka, pa sve do nesuglasica nakon dolaska mladog biznismena i ko-osnivača Napstera, Seana Parkera. Pored njih trojice, tu su i blizanci Winklevoss koji tvrde da je ideja za Facebook zapravo njihova. Svaka od zainteresovanih strana ima dobre argumente i ubjeđena je da je ona u pravu. Upravo u ovim žustrim i britkim raspravama, koje se ponekad dodiruju velikog broja tema, najviše dolazi do izražaja Sorkinov kvalitetan dijalog. Ova relativno jednostavna filmska koncepcija pruža priliku režiseru, Davidu Fincheru, da snimi veoma zabavan film, ali i da natjera publiku da se dobro zamisli, ko je od njih upravu. Društvena Mreža zaslužuje pohvalu, jer dozvoljava svakom od gledalaca da donose sopstveni zaključak.

Scene u sumornim advokatskim kancelarijama su vješto osvježene kratkim flešbekovima, koji gledaocima pojašnjavaju komplikovane diskusije mnogobrojnih učesnika. Kamera Jeffa Cronenwetha doprinosi dinamici dijaloga, a režiser Fincher insistira na mračnim tonovima, koji filmu daju pomalo tmuran ugođaj. Američkom programeru i osnivaču Facebooka se nije dopalo kako je predstavljen u ovom filmu. U Društvenoj Mreži, Mark Zuckerberg je obični kompjuterski entuzijasta, kojeg raskid sa dotadašnjom djevojkom tjera na veoma podmukle poteze, uzrokovane ljubomorom. Bilo kako bilo, zaista je interesantno vidjeti mladalačku ljubomoru kao pokretač za jednu od najpopularnijih društvenih mreža današnjice. Treba pohvaliti autentičan prikaz samog programiranja na filmu i veoma kvalitetnu primjenu CGI tehnologije kod prikazivanja blizanaca, Camerona i Tylera Winklevoss.

Dobar scenario je svakako pogodovao mladoj ali veoma talentovanoj glumačkoj postavi. Jesse Eisenberg je izvrstan kao mladi i asocijativni programer, a Andrew Garfield je odličan kao njegov vjerni drug Saverin. Armie Hammer je toliko uvjerljiv kod tumačenja blizanaca da je zaista teško primjetiti da se radi o jednom glumcu. Rooney Mara se pobrinula da ostane zapažena uprkos skromnoj minutaži na filmu, a veliko iznenađenje filma je Justin Timberlake, u ulozi preduzetnika Seana Parkera.

Društvena Mreža je veoma kvalitetan film, koji se može preporučiti širokom opsegu filmofila.

Datum recenzije: 23.01.2017