DOBRI MOMCI (1990)

Glumci: Robert De Niro, Ray Liotta, Joe Pesci, Lorraine Bracco, Paul Sorvino

Režija: Martin Scorsese

Scenario: Nicholas Pileggi, Martin Scorsese

Žanr: Kriminalistički/ Drama

Trajanje: 2h 26min

Henry Hill (Ray Liotta) je mladić koji živi u Bruklinu, sredinom 50-ih godina prošloga vijeka. On napušta školu i počinje da radi za lokalnog mafijaškog bosa, Paula "Paulija" Cicera (Paul Sorvino). Radeći za Paulija, Henry upoznaje Jamesa Conveja (Robert De Niro) i Tomija DeVita (Joe Pesci), koji postaju njegovi nerazdvojni prijatelji, i saradnici u mnogim kriminalnim aktivnostima. U noćnom klubu "Kopakabana", gdje često izlaze, Henry upoznaje Karen (Lorraine Bracco). Dobri Momci je ekranizacija istoimene knjige, Nicholasa Pileggija. Pileggi je ujedno i ko-scenarista filma.

Režiser Martin Scorsese i autor knjige i pisac scenarija Nicholas Pillegi, ispituju kriminalni milje Bruklina, kroz život Henrija Hilla. Henry je dječak sicilijansko-irskog porijekla, koji oduvijek mašta da bude mafijaš. Uvodna rečenica filma to više nego jasno stavlja do znanja. Neimaština i težak odnos sa ocem, ga dodatno tjeraju ka mafiji, koju dječak idealizuje. Henry se brzo ističe odanošću mafijaškim drugovima, koji ga prihvataju kao člana porodice. Dobri Momci odlično pokazuje porodični odnos koji su mafijaši međusobno gajili. Njihove porodice su se uvijek držale zajedno, bilo na ljetovanju, praznicima ili bilo kojim drugim okupljanjima. Oni imaju određene kafane u koje izlaze, gdje se okupljaju i često planiraju kriminalne aktivnosti. Kamera Michaela Ballhausa pravi impresivan ulazak u "Kopakabanu", kroz njenu kuhinju, a zatim prosto klizi kroz nju, i uz pomoć odlične Henrijeve naracije, vješto uspostavlja reputaciju mnogobrojnih mafijaša koji se tu nalaze. Ovi ljudi žele poštovanje, za koje su ubjeđeni da ga zaslužuju, i spremni su na drastične postupke da ga dobiju. Ističe se izvrsna scena u kojoj Tommi upuca konobara kluba u nogu, samo zato što ga je ponizio pred društvom. Nemoguće je ne istaknuti i antologijsku scenu u kojoj Henri nehotice nazove Tommija smješnim. Ove scene dobro pokazuju Pescijevu sposobnost da naglo promjeni raspololoženje, ali i kako obične šale među ovim žestokim momcima, mogu imati kobne posljedice. Dobri Momci takođe pokazuje kako kriminalci dolaze u posjed kafana i sličnih objekata. Vlasnik kluba zamoli mafijaškog bosa da mu pomogne sa vođenjem kluba, i ne sluteći posljedice, koje će to donjeti.

Režiser Martin Scorsese je dovoljno pametan da izbjegne glorifikovanje mafijaša. Kad nevolja pokuca na vrata, ovi mafijaši se ponašaju kao i svi obični smrtnici, i instinkt za samopreživljavanje im postaje primaran. Dobri Momci takođe ne krije sklonosti svojih protagonista ka nasilju. Već prvi kadrovi filma pokazuju na što su sve spremni. Treba pohvaliti odličan izabran soundtrack u ovim scenama i vještu upotrebu crvene boje u scenama koje su snimljene noću. Takođe, kroz lik Henrijeve žene, Karen, film dobro prikazuje zavodljivost mafijaškim načinom života. Karen odmah zasmetaju Henrijeve kriminalne aktivnosti, da bi je kasnije zaveo ovaj glamurozni način života. Scorsese zna da ovaj način života, ne može vječno da traje. Prekomjerne količine narkotika pretvaraju ove ljude, u paranoične osobe, sa manijom gonjenja. Dobri Momci su ostavili veliki trag na buduće mlade režisere (Quentin Tarantino i Paul Thomas Anderson su naravno najočigledniji primjeri), mnoge filmove sa sličnom tematikom, ali i popularne televizijske serije, poput Sopranosa. Sam Scorsese je odlučio da iskopira samoga sebe i snimi sličnu kriminalističku dramu, Kazino.

Ray Liotta odlično demonstrira staloženost, uz prikriveni nagon za nasiljem. Robert De Niro je impresivan u ulozi mafijaša, čija hladna fasada, krije paranoične sumnje. De Nirov i Liottin staložen portret, pružaju priliku Pescijevom Tommiju da zablista. Njegov krvoločni pogled, momentalno prekida opušteni i bezbrižni razgovor i tjera strah u njegove sagovornike. Paul Sorvino odlično skida mafijaškog bosa, koji autoritet uspostavlja bez i malo vike, dok Lorraine Bracco daje ulogu karijere portretom snažne žene, koja ipak, pada pod čari ovog raskoša.

Dobri Momci je jedan od najboljih i najuticajniji kriminalističkih filmova 90-ih godina prošloga vijeka.

Datum recenzije: 05.05.2017. godine
Poster filma: By POV - Screaming Blue Reviews, Link