Montaža: Vilijam Goldenberg
Izdavačka kuća: Annapurna Pictures
Studio: Annapurna Pictures, First Light Productions, Page
Trajanje: 2h 23min
Budžet: $34 Milliona
Zarada: $21.5 Milliona

23. jula 1967. godine detroitska policija organizuje raciju nelicenciranog noćnog kluba tokom proslave posvećene tamnoputim ratnim veteranima. Dok je policija odvodila osumljičene, grupa Afroamerikanaca ih počinje gađati kamenjem a zatim razbijati i pljačkati obližnje prodavnice. Gradonačelnik Džordž V. Romni naređuje Nacionalnoj Gardi države Mičigen i vojnim padobrancima da pruže pomoć malobrojnoj detroitskoj policiji. U blizini mjesta pobune, u motelu Alžir, nalaze se članovi profesionalnog muzičkog benda The Dramatics, Leri Rid (Alge Smit) i Fred Temple (Jakob Latimor), koji upoznaju bjelkinje Džuli En (Hana Mari) i Karen (Kejtlin Dever) i afroamerikance Karla Kupera (Džejson Mičel), Obrija Polarda (Nejtan Dejvis Džunior) i ratnog veterana, Grina (Entoni Meki). Karl iz šale ispali metak iz pištolja plašljivca na obližnju grupu policije, među kojima su policajci Filip Kraus (Vil Polter) i Flin (Ben O'Tul), koja nedugo zatim upada u motel i uzima ovu grupu mladih Afroamerikanaca kao taoce, kako bi saznala ko je pucao na njih. Situaciju pokušava da smiri tamnoputi čuvar Melvin Dukakis (Džon Bojega).

Američka režiserka, scenaristkinja i producent Ketrin Bigelou i američki novinar, scenarista i producent Mark Boal nastavljaju svoju veoma uspješnu saradnju u kojoj odvažno rasvjetljavaju kontraverzne stranice američke istorije i daju ih na uvid znatiželjnoj publici. Nakon portreta američkih vojnika u ratu u Iraku i filma Katanac Za Bol, dinamični dvojac je prikazao hvatanje jednog od najozlašenijih svjetskih terorista XXI vijeka, Osame bin Ladena, u filmu 00:30 - Tajna Operacija. Bigelou i Boal se opet sastaju da prikažu incident koji se dogodio prije tačno pedeset godina u motelu Alžir, između 25 i 26. jula 1967. godine. Tokom ove kobne noći trojica afroameričkih tinejdžera je pretučena od strane policije, dok je devetoro njih, sedam afroamerikanaca i dvije bjelkinje, zatvoreno u pomenuti motel i izloženo teškom maltretiranju sa kobnim posljedicama.

Interesantna početna kratka animacija prikazuje težak životni put Afroamerikanaca od rodne Afrike do Amerike, gdje je dio njih prisiljen da živi u skučenim i lošim životnim uslovima. Možda najgore su prošli njihovi preci koji su završili u Detroitu gdje su prosto zgurani u nekoliko omanjih gradskih četvrti i nadgledani od strane policije. Policajci koji pokušavaju da zavedu red među mladim Afroamerikancima nisu obavezno bjelci, već ima i tamnoputih pripadnika javnog reda i mira.

Kratki i dinamični kadrovi direktora fotografije, Berija Akrojda (Džejson Born, Kapetan Filips, Katanac Za Bol) dobro oslikavaju bijes nezadovoljnih i potištenih ljudi, a najbolji opis ove situacije daje gnjevni Afroamerikanac Karl, koji tvrdi da je biti crnac u Americi poput osjećaja kada neko uperi pištolj u tebe. Bigelou i Bol vješto prikazuju kako nekoliko nepromišljenih poteza ovih ogorčenih mladih Afroamerikanaca, kojima je dosta svega, može eskalirati do nemira velikih razmjera. Takođe autori upozoravaju na uticaj histerične mase na pojedinca i pokazuje na šta je svako od individua sposoban u ovakvoj situaciji.

Sama rekonstrukcija ovih nemira u Detroitu je veoma dobro odrađena. Režiserka Bigelou ubacuje arhivske televizijske snimke da što vjernije prikaže veoma napetu situaciju u Detroitu u drugoj polovini 60-ih godina XX vijeka.

Režiserka Bigelou i scenarista Boal dodaju zanimljiv seksualni podtekst, u odnosu policajaca i mladih bjelkinja koje drže kao taoce i koje se nalaze u društvu Afroamerikanaca. U ovom moralnom haosu i rasulu dolazi do kobnih grešaka ali, sa druge strane, ističe se nekoliko hrabrih i pribranih ljudi, koji uspijevaju da se odupru pritisku mase i urade šta je potrebno. Postupci ovih svojevrsnih junaka se ne ogledaju u vještoj borbi pesnicama ili brzom potezanju pištolja već naprotiv, u finoj rječi ili gesti koja efektno umiruje napetu situaciju. U jednoj sceni tamnoputi čuvar Bojega donosi kafu promrzlim pripadnicima žandarmerije i razmjeni tako reći pogled razumjevanja sa jednim od njih, koji će mu kasnije biti od velike pomoći.

Džon Bojega (Star Wars: Poslednji Džedaj, Star Wars: Buđenje Sile) daje odličan portret ćutljivog i dobronamjernog čuvara koji pokušava da pomogne svojim sunarodnjacima, Vil Polter (Povratnik, Lavirint: Nemoguće Bjekstvo, Mi Smo Milerovi), takođe veoma dobro skida policajca sa poremećenim moralnim kompasom. Dobro društvo im prave mladi i talentovani glumci koje do sada nismo imali priliku da viđamo često, Alge Smit, Jakob Latimor (Lavirint: Nemoguće Bjekstvo), Hana Mari (Igra Prestola), Kejtlin Dever (Privremeni Dom) i stari saradnik režiserke Bigelou, Entoni Meki (Katanac Za Bol, Kapetan Amerika: Zimski Vojnik, Kapetan Amerika: Građanski Rat).

Detroit je odličan nastavak saradnje Bigelou-Boal koji podsjeća publiku na kontraverzne i ne tako daleke dijelove američke istorije.

Datum recenzije: 02.01.2018. godine