ČUDO NEVIĐENO (1984)

Glumci: Savina Geršak, Dragan Nikolić, Boro Begović, Petar Božović, Danilo "Bata" Stojković, Taško Načić, Velimir "Bata" Živojinović, Slavko Štimac, Bogdan Diklić

Režija: Živko Nikolić

Scenario: Siniša Pavić, Ljiljana Pavić

Žanr: Komedija

Trajanje: 1h 32min

U mali ribarski grad dolazi veoma lijepa žena, čiji nadimak je Amerikanka (Savina Geršak). Ona saznaje od lokalnog pjevača Karuza (Dragan Nikolić), da je njen otac izgubio svoju kuću i da je ona sada pretvorena u lokalnu kafanu, koju vodi Baro (Taško Načić). Baro odmah zapošljava Amerikanku, da mu radi kao konobarica. Brzo se pročuje o njenoj ljepoti i mnogi stanovnici počinju da dolaze u ovu kafanu. Među njima su drugari Đoko (Boro Begović) i Zeljo (Petar Božović), Soro (Boro Stjepanović) i braća Kondić, od kojih jedan vodi glavnu riječ (Slavko Štimac). Gazda Šćepan (Danilo "Bata" Stojković), uz pomoć inžinjera (Bogdan Diklić), započinje izgradnju tunela, koji će ići sve do mora. Tunelom će isušiti jezero i napraviti plodnu zemlju, koja će davati tri žetve godišnje. Ova ideja se nikako ne dopada svešteniku Makariju (Velimir "Bata" Živojinović).

Režiser Živko Nikolić i scenaristi Siniša i Ljiljana Pavić, dolaze na jednostavnu ali zaista dobru ideju, da pošalju atraktivnu ženu u staromodni crnogorski primorski grad. Zgodna plavuša brzo muti razum lokalnih stanovnika i izaziva veliku pometnju u ovom malom patrijarhalnom gradu. Dok supruge naporno rade loveći ribu, za to vrijeme muževi se opijaju po kafanama, vječito mlateći praznu slamu. Pavićev veoma zabavan dijalog se dobro uklopio sa Nikolićevom mizantropijom, i vješto apostrofira najniže ljudske porive kod ljudi, uglavnom požudu. Obični radnici, vlasnici, zemljoposjednici, lokalni grubijani, pa čak i sveštenici su naišli na oštru osudu. Možda jedine simpatije idu ka umjetnicima poput Karuza, koji su, po autorima filma, najmanje krivi za neizbježni haos. Čudo Neviđeno odlično zabavlja publiku, ali ne propušta ni jednu priliku za oštru kritiku ovog ostarjelog društvenog sistema. Film predviđa propast ovih patrijarhalno-plemenskih odnosa, pred nadolazećim globalizacijskim trendovima. Nova vlasnica odmah mjenja ime kafane, u kojoj se odvija veliki dio filma, u "Amerika". Čudo Neviđeno neosporno šalje jake simbolične poruke, a dio kritičara je filmu prepisao proročka predviđanja raspada bivše Jugoslavije i svih nemilih događaja koji su uslijedili, 90-ih godina prošloga vijeka. Zamjerke filmu idu Pavićevim sklonostima ka simpatiziranju svojih likova, koje ipak malo razblaže film. Završni obračun je dobro režiran i svakako uspješan, mada je velika šteta što režiser filma, Živko Nikolić, nije dobio potrebna sredstva za željenu epsku filmsku završnicu.

Prelijepa Savina Geršak je odličan kontrast zaraslim bradama i umornim facama, poput dripaca Zelje i Đoke, u odličnim interpretacijama Petra Božovića i Bore Begovića. Velikani Danilo "Bata" Stojković, Dragan Nikolić, Slavko Štimac i Velimir "Bata" Živojinović su se veoma dobro snašli u zaista neobičnim ulogama.

Čudo Neviđeno je neosporno veoma kvalitetan film, koji nikad ne prestaje da zabavlja svoju publiku.

Datum recenzije: 05.05.2017. godine
Poster filma: Поштена употреба, Link