Izdavačka kuća: United Artists
Studio: NLT Productions, Group W Films
Trajanje: 1h 49min
Zemlja: Australija, SAD
Budžet: $800,000
Zarada: $50,394

Mladi učitelj Džon Grant (Gari Bond) je nezadovoljan zbog loših uslova finansijke obveznice koju je potpisao sa vladom u zamjeni za posao u zabačenom australijskom gradići Tibundi, gdje je dužan da radi dvije godine. Džon želi da ode u Sidnej kako bi se vidio sa svojom djevojkom Robin (Nensi Knudsen), ali je prinuđen da prvo ode do obližnjeg rudarskog gradića Bundanjaba, kojeg mještani zovu Jaba, kako bi uhvatio let za Sidnej. Džon odlazi u Jabu i svraća u lokalni pab, gdje upoznaje policajca Džoka Kraforda (Čips Raferti), koji ga časti sa nekoliko čaša piva. Kraford upoznaje Granta sa alkoholičarem Klarensom Tajdonom (Donald Plezens), koji se na crno bavi medicinom. Grant gubi sav novac na kocki i prinuđen je da bar neko vrijeme ostane u ovom australijskom gradiću. Učitelj postaje prijatelj sa mještaninom Timom Hejnsom (Al Tomas), koji ga vodi u svoju kuću gdje upoznaje Timovu ćerku Dženet (Silvija Kej) i njegove dugove, rudare Dika (Džek Tomson) i Džoa (Piter Vitl).

Bugarsko-kanadski filmski i televizijski režiser i producent Ted Kočif (Vikend s mrtvacem, Rambo - Prva krv) se zaista dobro snašao prilikom ekranizacije knjige Buđenje u užasu, koja je interesantno, prva knjiga koju je napisao australijski pisac i novinar Kenet Kuk. Naslov knjige je preuzet iz stare australijske kletve "Dabogda sanjao Vraga i budio se u užasu". Ovo iznenađenje je još veće jer pored toga što režiser filma nije rođeni Australijanac, scenarista filma Evan Džons (Bijeg u pobjedu, King and Country) je većinu svog radnog života proveo u Velikoj Britaniji i zapravo nikada nije kročio na tlo Australije. Ovo ih očigledno nije sprječilo da daju možda ne autentičan ali svakako pohvale vrijedan portret jednog malog australijskog mjesta i njegovih alkoholu i nevoljama sklonih stanovnika. Zvuči gotovo nevjerovatno ali negativ za film Buđenje u užasu je gotovo cijelu jednu deceniju bio izgubljen da bi ga australijski producent Entoni Bakli (Dugo putovanje kući) pronašao u jednom skladištu u Pitsburgu, sa natpisom da za uništenje. Bilo kako bilo, režiser Kočif i scenarista Evans vješto koriste lik profesora Džona Granta, dobrog čovjeka koji je nažalost sklon porocima, koji ostaje bez para i biva prinuđen da se uzda u velikodušnost lokalnog stanovništva. Ono što u početku djeluje kao velikodušnost veoma brzo prerasta u psihološki pritisak kojim mještani negativno utiču na mladog i pijanog učitelja, kojem boravak u gradiću Jaba djeluje poput nadrealne noćne more iz koje nikako ne može da se probudi. Treba pohvaliti scene u kojima upoznaje mladu ženu Dženet i dvoje mladih ljudi započinju svojevrsnu ljubavnu romansu. Ove scene bar na kratko skreću film u vode ljubavne romanse, da bi nedugo zatim usljedio povratak u realnost ili bolje rečeno surovost, u kojoj mladi doktor usljed alkohola potpuno gubi pojam o vremenu. Velike pohvale idu i direktoru fotografije Brajanu Vest koji zna da snimi australijsku pustoš i natjera gledaoce da pomisle da u ovakvom mjestu nema ništa drugo da se radi nego da se pije i lovi. Scene lova su autentično snimljene na lokaciji sa profesionalnim lovcima na kangure, odišu grafičkim nasiljem i dobro služe da takoreći dokrajče već opijenog i psihički dotučenog učitelja. Producenti filma su odlučili da ostave ove scene ubijanja nedužnih kengura kako bi skrenuli pažnju ljudi na činjenicu da veliki broj ljudi lovi ove životinje po australijskim. Sve pohvale idu glavnom glumcu Gariju Bondu (Zulu), kojem je ovo nažalost poslednja uloga u nekom dugometražnom filmu i koga smo kasnije mogli vidjeti samo na televizijskim ekranima. Treba pohvaliti sjajnog britanskog glumca Donalda Plezensa (Veliko bjekstvo, Noć vještica), koji je prosto rečeno sažvakao aussie akcenat, Čips Raferti (Pobuna na brodu Baunti, U smiraj dana), kojem je ovo nažalost poslednja filmska uloga i po mnogima najbolja, Silvija Kej, koja je takođe svoju karijeru nastavila uglavno na televiziji i velikana australijske scene Džeka Tomsona (Svjetlo između okeana, Ponoć u vrtu dobra i zla, Krotitelj Morant), kojem je ovo filmski debi.

Buđenje u užasu je odličan psihološki triler i prava poslastica za sve ljubitelje ovakvih filmova.

Datum recenzije: 29.05.2018.