BLEJD RANER 2049 (2017)

Glumci: Ryan Gosling, Harrison Ford, Ana de Armas, Silvija Huks, Robin Wright, Mackenzie Davis, Carla Juri, Lennie James, Dave Bautista, Jared Leto

Režija: Denis Villeneuve

Scenario: Hampton Fancher, Michael Green

Žanr: Naučna Fantastika/ Triler

Trajanje: 2h 43min

2049. godine ljudske replike nastale bioinžinjeringom su integrisane u ljudsko društvo, kako bi se osigurao ljudski opstanak. Istrebljivač K (Ryan Gosling) je novi model specijalne losanđeleske policijske jedinice zadužene za hvatanje i "penzionisanje" (ubijanje) replikanata. Poručnik Joshi (Robin Wright) šalje istrebljivača K da "penziniše" replikanata Sappera Mortona (Dave Bautista). Tokom ovog zadatka, istrebljivač K dolazi do veoma bitnih informacija, i on odlazi u sjedište proizvođača replikanata, Niandera Wallaca (Jared Leto), gdje saznaje za bivšeg istrebljivača Ricka Deckarda (Harrison Ford). Blejd Raner 2049 je nastavak filma Istrebljivač.

Istrebljivač je jedan od rijetkih primjera sedme umjetnosti koji se slobodno može dičiti činjenicom da ga velika većina kritičara i publike, koja ga je gledala u bioskopima, jednostavno nije razumjela. Film je nakon svoje premijere, 80-ih godina prošloga vijeka, odbačen kao ambiciozno ali isprazano filmsko djelo i doživeo je komercijalni krah. Srećom, režiser filma Ridley Scott je imao dovoljno živaca i finansijkih sredstava da ga, sredinom 90-ih godina prošloga vijeka, doradi i iznova plasira na tržište VHS kaseta. Filmofili su polako prepoznali složenost Scottove vizije ljudskog roda, i iznova su se vraćali ovom filmskom svijetu, svaki put otkrivajući mnoge novitete. Trake na VHS kasetama su se uporno premotavale, a reputacija filma je naglo počela da raste, sve dok Istrebljivač nije zauzeo svoje mjesto u naučno-fantastičnom filmskom panteonu. Dugo godina niko nije ni pomišljao o nastavku ili na daj bože filmskom rimejku, sve dok se ta ideja nije rodila u glavi samog autora filma, Ridlija Scotta. Ostarjeli Scott je odustao od prvobitne ideje da sam režira nastavak, jer je navodno bio u škripcu sa vremenom zbog snimanja novog nastavka takođe njegovog klasika, Osmi Putnik: Kovenant. Scott je režisersku palicu dao svom kolegi iz struke, Kanađaninu Denisu Villeneuvu. Interesantno, Vilenueve je, po nekim navodima morao ubrzati snimanje svog naučno-fantastičnog filma Dolazak, kako bi se posvetio radu na filmu Blejd Raner 2049. Fanove Istrebljivača će obradovati riječi producenta Scotta, koji pominje da je u razmatranju još nekoliko nastavaka ovog filma.

Producent Ridley Scott i režiser Denis Villeneuve su napravili veoma zanimljivu promotivnu kampanju za Blejd Raner 2049. Montirano je nekoliko trejlera za film, koji, pohvalno, uspjevaju da privuku pažnju publike, a da ne otkriju bitne zaplete filma. Pored ovih trejlera, imamo priliku vidjeti i tri kratka filma, koja pokušavaju da nam pojasne šta se zapravo dešavalo u ovom filmskom svijetu, nakon završne špice Istrebljivača. Period od 30 godina je naravno nemoguće potpuno objasniti sa tri kratka filma, ali publika ipak dobija uvid u neke bitne stvari. U kratkom filmu 2036: Sumrak Nexusa, vidimo Niandera Wallaca kako predstavlja jedan primjerak nove proizvodne linije replikanata. Ovi novi replikanti navodno ispravljaju mnoge nedostatke svojih androidnih prethodnika i superiorniji su od njih. Odmah imamo priliku vidjeti do kojih granica zapravo sada ide njihova poslušnost.

Prava je rijetkost u današnjem Holivudu vidjeti visokobudžetni film koji je dobrim dijelom produkt ideja njegovog autora, koje su nastale bez mješanja ljudi koji finansiraju taj isti film. Producent filma Ridley Scott je dao odriješene ruke režiseru Denisu Villeneuvu i nije žalio ni vrijeme ni finansijska sredstva da obnovi ovaj filmski univerzum i da sazna šta se desilo sa njegovim protagonistom, losanđeleskim istrebljivačem Rickom Deckardom. Denis Villeneuve znalački koristi ogromna finansijska sredstva izdvojena za film i veoma talentovanu filmsku ekipu, predvođenu scenografom Dennisom Gassnerom, i kreira impozantan, i ujedno zastrašujući filmski svijet. Blejd Raner 2049 se odlično nadovezuje na svog prethodnika i uspjeva, nimalo lagan posao, da tako reći proširi njegov svijet, ali isto tako i da ostavi sopstveni pečat. Mega-korporaciju Tyrell je zamjenila još veća i slobodno možemo reći još zlokobnija korporacija Wallace, a klimatski uslovi na planeti Zemlji su i dalje izuzetno teški za sve njegove ljudske stanovnike. Svi okeani i svi oblici padavina, bilo kiša ili snjeg, su toksični. Stanivnošto je ogorčeno ovom sumornom atmosferom i samo želi da pobjegne na okolne planete, koje im se, preko mnogobrojnih i ogromnih uličnih reklama, serviraju kao nedostižna utopija. Direktor fotografije Roger Deakins je obavi zaista izvrstan posao i atmosfera ovog nastavka može da parira nezaboravnoj atmosferi Istrebljivača. Tehnologija je uveliko napredovala ali obični ljudi imaju malu korist od toga, naprotiv. Broj replikanata konstantno raste i gotovo je nemoguće razlikovati ih od ljudskih stanovnika. Filmski likovi su uglavnom odbojni i hladni i publika za svakog od njih lako može pomisliti da je replikant. Voight-Kampffova mašina za testiranje replikanata je dosta izmjenjena, automobili Spinner su očigledno dorađeni, kao i ljudski hologrami, koji mogu donekle zamjeniti nedostatak prijatelja ili bračnog partnera.

Blejd Raner 2049 je ispoštovao sve ljubitelje prvog djela, i ponovo nametnuo važne teme poput umjetne inteligencije i odnosa prema planeti na kojem živimo, ali pokazuje da ima dosta toga novog za reći. Priča ovog nastavka zaslužuje pohvalu iako niko sa sigurnošću ne može reći da je superiorna originalu. Očekivano je da će se kod glavnog junaka filma, istrebljivača K, probuditi sumnje u vezi svog posla i uopšten njegovu egzistencuje. Dio zapleta filma nije nemoguće pogoditi, a osoba koju dvojica istrebljivača traže, povlači za sobom dosta neodgovorenih pitanja i u ovaj dio filma nije baš lako povjerovati. Vidimo neke dobro poznate likove iz prvog djela, od kojih su neki kompjuterski generisani, odličnom upotrebom CGI tehnologije. Vječna dilema o tome da li je istrebljivač Rick Deckard zapravo replikant, poput onih za koje je plaćen da "penzioniše", nije ignorisana ali nije ni direktno odgovorena. Štaviše lukavo je produbljena, baš poput slogana iz originala, "čovječnije od čovjeka", koji je dobio intrigantno novo značenje, koje najvjerovatnije nikom do sada nije palo na pamet. Opštem ugođaju Blejd Raner 2049 doprinosi odlična muzička podloga koju su komponovali Hans Zimmer i Benjamin Wallfisch, i Vangelisov sintisajzer iz prethodnika. Interesantno je u određnim segmentima filma čuti svojevrsne industrijske zvuke poput škripanja i zavijanja bučnih sirena, koji su pomješani sa muzičkom podlogom i koji odmah bude pozornost publike.

Ryan Gosling još jednom pokazuje da mu leže uloge ćutljivih protagonista koji su gotovo prisiljeni da odjednom izbace sav bijes. Harrison Ford je odličan kao ostarjeli istrebljivač, koji nije u potponusti izgubio svoj mladalački žar. Jared Leto je takođe dobar kao proizvođač replikanata sa kompleksom Boga, dok će lijepa Ana de Armas ubuduće imati mnogo više filmskih angažmana nego sada. Treba pohvaliti Robin Wright, Mackenzie Davis, talentovanu Švajcarku Carlu Juri, Holanđanku Silviju Huks i odličnu minijaturu Davea Bautiste.

Blejd Raner 2049 je impozantan nastavak koji prosto omamljuje izvrsnom atmosferom i veoma kvalitetnom režijom, ali kojeg, nažalost, treba preporučiti prvenstveno okorjelim ljubiteljima žanra, koji znaju da se kvalitet ne dobija tek tako, već da on traži dosta strpljenja. Blejd Raner 2049 najvjerovatnije ne zaslužuje status remek-djela, iako je nezahvalno o tome sada prognozirati.

Datum recenzije: 08.10.2017. godine