BJEŽI (2017)

Glumci: Daniel Kaluuya, Allison Williams, Lil Rel Howery, Bradley Whitford, Caleb Landry Jones, Stephen Root, Catherine Keener

Režija: Jordan Peele

Scenario: Jordan Peele

Žanr: Horor/ Misterija

Trajanje: 1h 44min

Afroamerički fotograf Chris Washington (Daniel Kaluuya) i njegova djevojka Rose Armitage (Allison Williams), odlaze na imanje njenih roditelja, da se bolje upoznaju sa njima. Rosin otac, neurohirurg Dean (Bradley Whitford), majka, psihijatrica Missy (Catherine Keener), i njen brat Jeremy (Caleb Landry Jones), se trude da mu požele dobrodošlicu, ali je Chris zabrinut neobičnim ponašanjem, tamnoputih radnika na imanju, Waltera (Marcus Henderson) i Georgine (Betty Gabriel).

Ideja za film Bježi, režisera i scenariste Jordana Peelija, dosta podsjeća na Kramerov klasik Pogodi Ko Dolazi Na Večeru. Zaljubljeni par odlazi na večeru kod njenih roditelja, a ćerka je lakomisleno prećutala, da je njen izabranik crne puti. Za razliku od Stanlija Kramera, Peele je odabrao mješavinu misterije i horor-trilera da ukaže na probleme Afroamerikanaca u američkom društvu. Po riječima autora ovog filma, inspiraciju je pronašao u skorašnjem vremenu, u kojem je Amerika izabrala prvog predsjednika Afroamerikanca. Ljudi su ućutkivali jedni druge na svaki pomen rječi rasizam, kao da je riječ o naslovnom negativcu iz Slatkišara. Porodica Armitage, okružena afroameričkom poslugom, takođe odbija riječ rasizam, iako neki njihovi postupci pokazuju drugačije. Isto tako, prijatelji porodice Armitage ne mogu izbjeći cinični komentar, kojim žele utješiti mladog afroamerikanca Chrisa, ali koji ima potpuno suprotan efekat. Režiser Peele shvata ozbiljnost i značaj ove teme, i zaista je primjetan njegov autorski trud, ali početna misterija filma je skoro pa očigledna. Odmah postaje jasno da nešto "ne štima" na porodičnom imanju Armitage, a svi filmofili, koji su upoznati sa filmskim ostvarenjima iz 60-ih i 70-ih godina prošloga vijeka, poput Rosemarine Bebe, Romana Polanskog ili Forbesove Žene Iz Stepforda, će veoma brzo prozrijeti autorove namjere. Režiser Peele se dobro snalazi u nadrealnim scenama filma, a takođe, koristi prelaz u vode horor-trilera, da ubaci veliki broj simboličnih scena, ali ostavljajuću uvijek filmu detektivske korjene. Istraga Chrisovog prijatelja, Roda Williamsa, nudi dosta humora, ali isto tako upozorava na tretman američke policije, prema nestalim afroameričkim osobama.

Glumci su veoma dobro odradili svoj dio posla i mnoge od njih čekaju mnogi filmski angažmani. Daniel Kaluuya se dobro snašao u ulozi mladog čovjeka, pred kojim je nesvakidašnji vikend, a dobro društvo mu pravi Allison Williams. Pored iskusnih glumaca Catherine Keener, Bradley Whitford i Stephen Root, mlade snage predvode Caleb Landry Jones, Allison Williams i Betty Gabriel. Najzabavniji akter je Lil Rel Howery, ulogom brbljivog detektiva Roda Williamsa.

Bježi je predvidljiv ali ipak odvažan film, čiji autor se dodiruje teme rasizma, na jedan drugačiji način.

Datum recenzije: 04.06.2017. godine