AVATAR (2009)

Glumci: Sam Worthington, Zoe Saldana, Stephen Lang, Michelle Rodriguez, Sigourney Weaver

Režija: James Cameron

Scenario: James Cameron

Žanr: Akcija/ Avantura/ Fantazija

Trajanje: 2h 42min

Ljudi su, do 2154. godine, potrošili sve prirodne resurse planete Zemlje. Administracija za razvoj resursa rješenje pronalazi u rijetko mineralu unobtanijumu, koji se može pronaći na naseljivom mjesecu, Pandori. Pandora je otrovna za ljude i naseljavaju je Na'vi, izrazito visoki humanoidi plave boje kože, koji žive u harmoniji sa prirodom. Da bi zadobili njihovo povjerenje ljudi kreiraju program "Avatar", na čijem čelu je doktorica Grace Augustine (Sigourney Weaver). Nakon par nepredviđenih okolnosti, teret misije pada na marinca, paraplegičara Jakea Sullija (Sam Worthington). Sully upoznaje poručnika Milesa Quaritcha (Stephen Lang), koji mu daje zadatak da skupi što više informacija o Hometree, ogromnom drvetu koje se nalazi na Pandori. Hometree se naime, nalazi iznad najvećeg rudnika unobtanijuma. Već po dolasku na ovu planetu Jakeov avatar je napadnut, a život mu spašava Neytiri (Zoe Saldana). Jake ubrzo počinje da simpatiše ovu planetu, što lako može da ugrozi njegovu misiju.

Avatar je jedan od rijetkih slučajeva kada je autora ovih skromnih redaka, naljutila popularnost jednog filma. Nakon premijere Avatara, cjelokupna kritika se otimala u pohvalama koje će dati filmu, dok je raja manijakalno hrlila u bioskope, odbijajući da čuje za bilo kakve nedostatke filma. Avatar je, prije svega, izašao u pravom trenutku. Publika je žudjela novonastalom filmskom 3-D tehnologijom i željela je da vidi poslednju riječ tehnologije, na ovom polju. Film je očekivano oborio sve rekorde gledanosti, i usput uveliko premašio, po zaradi, Cameronovu prethodnu "zlatnu koku", Titanik. Međutim, Stari Rimljani su davno znali da tempus omnia revelat, i danas možemo donijeti najpravičniji sud o ovom filmu.

Kanadski režiser, scenarista i producent, James Cameron, nastavlja da pomjera vizuelne granice Hollywooda. Pandorine guste šume su prelijepe, a scene oružanih sukoba, popraćene odličnom muzikom Jamesa Hornera, tjeraju do ivice sjedišta. Revolucionarne tehnike prepoznavanja ekspresija lica su dobro iskorištene u filmu, i Na'vi ratnici djeluju impozantno. Čak i cigarete koje u filmu puši Sigourney Weaver su kompjuterski obrađene, jer je poznata glumica zagovornik protiv pušenja cigareta. Međutim, kada pažnju fokusiramo na radnju i likove, mane filma brzo isplivaju na površinu. Iskusniji filmofili su odmah pronašli velike sličnosti sa Costnerovim Plesom Sa Vukovima. Worthingtonov Sully upoznaje Na'vi humanoide, na sličan način kao što Costnerov poručnik upoznaje Lakota Sijukse. Nova i do sada nepoznata kultura postepeno budi simpatije glavnog junaka i tjera ga na stranu dojučerašnjeg neprijatelja. Za razliku od hladnokrvnog Costnera, Cameron je jasno stao na stranu plavih humanoida. Ovi simpatični i hrabri ljudi su očigledne žrtve nemilosrdne korporacije, koja želi da eksploatiše njihovu zelenu domovinu. Fizički nedostaci Jakea Sullija, nisu presudni u ovom novom svijetu, i publika počinje da dijeli oduševljenje ovog filmskog junaka, za ovim novim svijetom. Mineral unobtanijum nažalost nije detaljnije objašnjen, jer bi to film povuklo prema nepoželjnom "tvrdom" naučno-fantastičnom filmu, a režiser Cameron očigledno ne želi da rizikuje sa "smaračkim" scenama naučnih razgovora, koje bi lako mogle da mu zakinu zaradu na bioskopskim blagajnama.

Fillmski likovi Avatara su zanimljivi ali se ne može reći i složeni. Sam Warthington je dobar izbor za junaka filma, dok je pouzdana Sigourney Weaver, uvjerljiva kao stroga naučnica koja polako počinje da simpatiše Jakea. Stephen Lang ipak malo pretjeruje kao hladnokrvni poručnik Miles Quaritch, i ponekad djeluje kao da je greškom ubačen iz Cameronovog Terminatora. Treba pohvaliti Zoe Saldanu kao neustrašivu ratnicu Neytiri.

Avatar je zanimljiv naučno-fantastični spektakl, koji ne zaslužuje sve dobijene pohvale, ali kojeg je, isto tako, šteta propustiti.

Datum recenzije: 06.08.2016
Poster filma: By Source, Fair use, https://en.wikipedia.org/w/index.php?curid=23732044