ATLAS OBLAKA (2012)

Glumci: Tom Hanks, Halle Berry, Jim Broadbent, Hugo Weaving, Jim Sturgess, Doona Bae, Ben Whishaw, James D'Arcy, Zhou Xun, Keith David, David Gyasi, Susan Sarandon, Hugh Grant

Režija: Tom Tykwer, Andy Wachowski, Lana Wachowski

Scenario: Tom Tykwer, Andy Wachowski, Lana Wachowski

Žanr: Drama/ Naučna Fantastika

Trajanje: 2h 52min

Atlas Oblaka prati šest povezanih priča, smještenih u različite dijelove ljudske istorije. Prva priča se dešava na Pacifiku sredinom XIX vijeka i prati američkog pravnika Adama Ewinga (Jim Sturgess), koji završava poslovni sporazum sa sveštenikom Gilesom Horroxom (Hugh Grant). Druga priča se dešava u Engleskoj 1936. godine, gdje mladi engleski kompozitor Robert Frobisher (Ben Whishaw) radi kao prepisivač ostarjelom kompozitoru Vyvyanu Ayrsu (Jim Broadbent). Treća priča je smještena u San Francisku 1973. godine i prati novinarku Luisu Rey (Halle Berry), dok je četvrta smještena u sadašnji London, i prati 65-godišnjeg izdavača Timothija Cavendisha (Jim Broadbent). U petoj priči, koja se događa u Seulu 2144. godine, fabrikant, odnosno klonirani rob koji služi ljudima, Sonmi-451 (Doonu Bae) se buni protiv sistema. Šesta priča je smještena u primitivno post-apokaliptično društvo daleke budućnosti, gdje upoznajemo Zachrija Baileya (Tom Hanks). Atlas Oblaka je ekranizacija istoimene knjige Davida Mitchella. Iako je autor tvrdio da je knjigu nemoguće ekranizovati, potpuno je promijenio svoje mišljenje nakon ovog filma.

Atlas Oblaka je jedan od rijetkih ambicioznih projekata modernog Holivuda. Posao režije je podijeljen, na ravne časti, između Toma Tykwera i braće Wachowski, koji se zaista dobro nose sa složenom narativnom strukturom Mitchellove knjige. Radnja se tokom gotovo tročasovnog trajanja, provlači kroz različite žanrove, dodirujući mnoge teme. Početna pacifička avantura se nastavlja dramom o ambicioznoj novinarki pa trilerom, da bi završila naučnom fantastikom. Impresivne futurističke segmente su režirali braća Wachowski, autori Matriksa. Najvjerovatnije najbitnija tema Atlasa Oblaka je globalna povezanost ljudi, tačnije uticaj nepoznate sile na životni pravac protagonista, ali takođe i dalji uticaj postupaka, tih istih protagonista, na živote drugih. Uz obavezne filozofske okvire, Atlas Oblaka se dodiruje tema poput reinkarnacije, opresije i interkonekcije uzroka i poslijedice, ali kroz univerzalne motive poput ljubavi, vjere i želje za slobodom. Pomenuti motivi pomažu publici da lakše svari ove složene teme i da bez velikih problema prati radnju filma i shvati njegove poruke. Režiserski trojac prosto tjera publiku na razmišljanje, ali i na donošenje sopstevnih zaključaka. Veliki broj fanova ovog filma može međusbno raspravaljati o značenju određenih scena, ali sa različitim stajalištima. Kako se Atlas Oblaka bliži kraju, kadrovi su sve kraći, da bi se održala napetost filma. Odlična je ideja da zadnja priča, smještena u daleku budućnost, u stvari oslikava primitivno ljudsko društvo.

Odlična muzička podloga Toma Tykwera, Johnnija Klimeka i Reinholda Heila, itekako pomaže da ova multi-žanrovska i multi-tematska odiseja odiše kao koherentna cjelina. Ova muzika počinje kao važan dio priče smještene u 30-godine prošloga vijeka, da bi smo je kasnije primjetili, izmjenjenu, u nekim od ostalih priča. Kadrovi Pacifika, Londona, San Franciska i futurističkog Seula, izgledaju odlično, zahvaljujući direktorima fotografije, Johnu Tollu i Franku Griebeu. Takođe dobar posao šminkera je omogućio neprimjetnu kamuflažu mnogih glumaca.

Igranje različitih uloga svakako ide u korist ovom kvalitetnom glumačkom ansamblu. Tom Hanks opet pokazuje svoj impresivan glumački dijapazon, a dobro mu pariraju Jim Broadbent i Halle Berry. Hugh Grunt daje jednu od svojih najboljih uloga, iako se uveliko razlikuje od uloga koje su ga proslavile. Treba pohvaliti i Huga Weavinga, Bena Whishawa, Jima Sturgessa i veoma raspoloženu Doonu Bae.

Atlas Oblaka vraća nadu u svjetliju budućnost Holivuda.

Datum recenzije: 26.09.2016
Poster filma: By Source, Fair use, https://en.wikipedia.org/w/index.php?curid=36552164