Izdavačka kuća: Universal Pictures
Studio: DreamWorks Pictures, Reliance Entertainment, New Republic Pictures, Mogambo, Neal Street Productions, Amblin Partners
Trajanje: 1h 59min
Zemlja: SAD, Velika Britanija
Budžet: $90 Miliona
Zarada: $368 Milliona

Britanski režiser Sem Mendiz (Američka ljepota, Skajfol, Spektar) je filmom 1917 napravio režisersku posvetu svome djedu, piscu Alfredu Mendesu, čije su priče poslužile kao jedan od osnova ovog filma. Film nije stvoren na osnovu istinitih događaja, ali je Mendes zaista uložio veliki trud da vjerno prikaže nevolje i patnju vojnika za vrijeme I svjetskog rata. Film prati dvojicu ratnih drugova Vilijama Skofilda (Džordž Mekej, glumio u Kapetan fantastični i Ponos) i Toma Blejka (Din Čarls Čapman, najpoznatiji kao mladi kralj Tomen u GoT-u) koji su dobili zadatak da prenesu poruku o obustavi samoubilačkog napada koju treba izvestu jedinica pukovnika Mekenzija (Benedikt Kamberbač). Dvojac kreće u težak put preko ničije zemlje u izvršenje gotovo nemoguće misije. Naime, Tom Blejk dobija pomenuti zadatak jer se u jedinici pukovnika Mekenzija nalazi njegov brat. On radi lakšeg obavljanja misije, za pratioca bira svoga najboljeg prijatelja Skofilda, koji neplanski postaje prvi protagonista ovog filma. Pored sjajne glumačke postave u vidu Kolina Firta, Marka Stronga, Benedikta Kamberbača, Sem Mendes je ipak napravio film gdje je jedinu pravu glavnu ulogu dao mladom Dž. Mekeju koji ju je fantastično iznio.

Ipak, pravu sliku o različitim tipovima ljudi upravo dobijamo posmatrajući te sporedne likove filma, te u ulozi generala Erinmora gledamo Kolina Firta, licemjernog oficira koji za samoubilačku misiju bira brata potencijalne žrtve, te na kocku stavlja živote dva člana iste porodice. Sa druge strane, Mark Strong glumi poručnika koji i pored opšteg stradanja, ostaje human i čovječan te je jedan od rijetkih oficira koji razumije običnog vojnika. Ipak, najupečatljivija je ipak uloga pukovnika Mekenzija, kojeg zabrinjavajuće dobro glumi Benedikt Kamberbač. Fanatičan, granično bolestan, spreman na smrt svog zadnjeg čovjeka radi ispunjenje sebi zacrtanog, nepotrebnog cilja. Mendes je ovaj film snimio naizgled u jednom kadru i iz prvog lica. Taj način snimanja je genijalno povezao i približio publiku sa glavnim junakom, što je u kombinaciji sa vrlinama protagoniste fantastična kombinacija jer gledalac postaje zabrinut za sudbinu vojnika. Ono što je takođe interesantno, a što film prikazuje na jako dobar način jeste komparacija načina ratovanja i stanja vojske između Velike Britanije i Njemačke u I svjetskom ratu. To se najbolje vidi u sceni kada mladi vojnici preko britanskih rovova, prelaze preko ničije zemlje i ulaze u njemačke. Upoređujući rovove, uređenost i opremljenost (a i higijenu) komentarišu da Njemci imaju čak i veće pacove. Treba napomenuti da ovaj film nije ratni spektakl i oni što očekuju nešto poput Spasavanje redova Rajana ili Bijes, neće biti potpuno zadovoljni.

1917 je antiratna drama koja govori o besmislenosti rata i svoj muci i bolu koji je pao na malog čovjeka, vojnika. Film jako podsjeća na Remarkov roman Na zapadu ništa novo što se vidi iz poruke koju šalje, a to je koliko je ljudski život u ovakvim stanjima u suštini nebitan i mali.

Datum recenzije: 22.03.2020. godine
Poster filma: By Source Fair use CC BY 4.0, Link